RRS "Discovery" og "Fram" – Utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901.

Denne oppgåva ser på dei føresetnadane og prosessane på land, som førte til utviklinga av dei to første reine polarskutene, til Noreg og Storbritannia i perioden 1891–1901: Discovery og Fram. Problemstillinga spør òg om Noreg i grunn skulle hevda seg mot britane. Ho er delt inn i to hovudkapittel. D...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Osnes, Andreas Arnøy
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Nynorsk
Published: 2018
Subjects:
Bak
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/63075
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-65670
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/63075
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/63075 2023-05-15T14:15:06+02:00 RRS "Discovery" og "Fram" – Utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901. Osnes, Andreas Arnøy 2018 http://hdl.handle.net/10852/63075 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-65670 nno nno http://urn.nb.no/URN:NBN:no-65670 Osnes, Andreas Arnøy. RRS "Discovery" og "Fram" – Utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901. Master thesis, University of Oslo, 2018 http://hdl.handle.net/10852/63075 URN:NBN:no-65670 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/63075/1/Masteroppga-ve--Andreas-Osnes.pdf Master thesis Masteroppgave 2018 ftoslouniv 2020-06-21T08:52:04Z Denne oppgåva ser på dei føresetnadane og prosessane på land, som førte til utviklinga av dei to første reine polarskutene, til Noreg og Storbritannia i perioden 1891–1901: Discovery og Fram. Problemstillinga spør òg om Noreg i grunn skulle hevda seg mot britane. Ho er delt inn i to hovudkapittel. Det første hovudkapittelet analyserer den britiske prosessen, mens det andre hovudkapittelet analyserer den norske, samstundes som det norske kapittelet til dels drøftar dei to skutene ut frå det britiske kapittelet. Oppsummert var det tale om to relativt like skuter som hadde like ambisjonar, men dei to skulene hadde ei ulik tilnærming til saka. Den britiske prosessen var basert på eit omfattande system av offiserar og leiarar som blei styrt frå London og admiralitetet underlagt riksadmiralen. Derimot var sjølve skuta eit produkt av dei skotske maritime tradisjonane med eit spesielt tyngdepunkt der Discovery blei bygd i Dundee og til dels Glasgow. I Noreg var det ingen militær tradisjon som låg til grunn, og store deler av prosessen bak Fram var eit resultat av arbeidet til Fridtjof Nansen, Colin Archer og Otto Sverdrup. I tillegg til dette var skuta løfta fram av den kulturelle og politiske venstreeliten i Noreg på 1890-talet. Både i Noreg og Storbritannia var heile skuteindustrien i ferd med å sakke akterut til fordel for den moderne stål- og dampflåten. Derfor hadde begge nasjonane vanskar med å finna kompetanse, struktur og trevirke til å byggje skuta. På grunn av dei tilhøva som var forventa i Arktis og Antarktis, og dei tiltenkte oppgåvene til begge skutene, kunne ikkje strukturen vere av metall. Dei økonomiske faktorane var spesielle for begge landa, men i Noreg var kystnæringa i større grad inne i ein periode som ikkje la opp til å byrje med kostnadskrevjande polarskuter. Derimot hadde staten gått inn både i Noreg og Storbritannia med finansiering for å få prosjektet på beina. Resultatet var to eksperimentelle skuter bygd eine og åleine for dei føremåla som var skissert i innleiinga. Det blei ein byttehandel med dårlegare sjøeigenskapar til fordel for sterkare motstand mot is. I så måte var det ikkje gode havseglarar som forlét hamna. Begge skutene var også sett saman med ukonvensjonelle metodar, men helst basert på god byggjetradisjon frå dei respektive landa. Noreg hevda seg delvis mot Storbritannia, men fleire faktorar peiker òg på at det var eit samarbeid mellom dei geografiske selskapa. Oppgåva har òg satt opp eit forslag til definisjon av polarskuter. Master Thesis Antarktis* Arktis Arktis* Fridtjof Nansen Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Fridtjof ENVELOPE(-56.717,-56.717,-63.567,-63.567) Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Reine ENVELOPE(13.090,13.090,67.932,67.932) Archer ENVELOPE(162.867,162.867,-76.850,-76.850) Dundee ENVELOPE(-55.966,-55.966,-63.483,-63.483) Bygd ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727) Skuta ENVELOPE(20.794,20.794,70.214,70.214) Løfta ENVELOPE(9.237,9.237,63.051,63.051)
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Nynorsk
description Denne oppgåva ser på dei føresetnadane og prosessane på land, som førte til utviklinga av dei to første reine polarskutene, til Noreg og Storbritannia i perioden 1891–1901: Discovery og Fram. Problemstillinga spør òg om Noreg i grunn skulle hevda seg mot britane. Ho er delt inn i to hovudkapittel. Det første hovudkapittelet analyserer den britiske prosessen, mens det andre hovudkapittelet analyserer den norske, samstundes som det norske kapittelet til dels drøftar dei to skutene ut frå det britiske kapittelet. Oppsummert var det tale om to relativt like skuter som hadde like ambisjonar, men dei to skulene hadde ei ulik tilnærming til saka. Den britiske prosessen var basert på eit omfattande system av offiserar og leiarar som blei styrt frå London og admiralitetet underlagt riksadmiralen. Derimot var sjølve skuta eit produkt av dei skotske maritime tradisjonane med eit spesielt tyngdepunkt der Discovery blei bygd i Dundee og til dels Glasgow. I Noreg var det ingen militær tradisjon som låg til grunn, og store deler av prosessen bak Fram var eit resultat av arbeidet til Fridtjof Nansen, Colin Archer og Otto Sverdrup. I tillegg til dette var skuta løfta fram av den kulturelle og politiske venstreeliten i Noreg på 1890-talet. Både i Noreg og Storbritannia var heile skuteindustrien i ferd med å sakke akterut til fordel for den moderne stål- og dampflåten. Derfor hadde begge nasjonane vanskar med å finna kompetanse, struktur og trevirke til å byggje skuta. På grunn av dei tilhøva som var forventa i Arktis og Antarktis, og dei tiltenkte oppgåvene til begge skutene, kunne ikkje strukturen vere av metall. Dei økonomiske faktorane var spesielle for begge landa, men i Noreg var kystnæringa i større grad inne i ein periode som ikkje la opp til å byrje med kostnadskrevjande polarskuter. Derimot hadde staten gått inn både i Noreg og Storbritannia med finansiering for å få prosjektet på beina. Resultatet var to eksperimentelle skuter bygd eine og åleine for dei føremåla som var skissert i innleiinga. Det blei ein byttehandel med dårlegare sjøeigenskapar til fordel for sterkare motstand mot is. I så måte var det ikkje gode havseglarar som forlét hamna. Begge skutene var også sett saman med ukonvensjonelle metodar, men helst basert på god byggjetradisjon frå dei respektive landa. Noreg hevda seg delvis mot Storbritannia, men fleire faktorar peiker òg på at det var eit samarbeid mellom dei geografiske selskapa. Oppgåva har òg satt opp eit forslag til definisjon av polarskuter.
format Master Thesis
author Osnes, Andreas Arnøy
spellingShingle Osnes, Andreas Arnøy
RRS "Discovery" og "Fram" – Utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901.
author_facet Osnes, Andreas Arnøy
author_sort Osnes, Andreas Arnøy
title RRS "Discovery" og "Fram" – Utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901.
title_short RRS "Discovery" og "Fram" – Utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901.
title_full RRS "Discovery" og "Fram" – Utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901.
title_fullStr RRS "Discovery" og "Fram" – Utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901.
title_full_unstemmed RRS "Discovery" og "Fram" – Utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901.
title_sort rrs "discovery" og "fram" – utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901.
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/10852/63075
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-65670
long_lat ENVELOPE(-56.717,-56.717,-63.567,-63.567)
ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
ENVELOPE(13.090,13.090,67.932,67.932)
ENVELOPE(162.867,162.867,-76.850,-76.850)
ENVELOPE(-55.966,-55.966,-63.483,-63.483)
ENVELOPE(15.403,15.403,68.727,68.727)
ENVELOPE(20.794,20.794,70.214,70.214)
ENVELOPE(9.237,9.237,63.051,63.051)
geographic Fridtjof
Bak
Reine
Archer
Dundee
Bygd
Skuta
Løfta
geographic_facet Fridtjof
Bak
Reine
Archer
Dundee
Bygd
Skuta
Løfta
genre Antarktis*
Arktis
Arktis*
Fridtjof Nansen
genre_facet Antarktis*
Arktis
Arktis*
Fridtjof Nansen
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-65670
Osnes, Andreas Arnøy. RRS "Discovery" og "Fram" – Utviklinga av dei første polarskutene, 1891–1901. Master thesis, University of Oslo, 2018
http://hdl.handle.net/10852/63075
URN:NBN:no-65670
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/63075/1/Masteroppga-ve--Andreas-Osnes.pdf
_version_ 1766287495178223616