TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?

TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse? Nysgjerrighet på hvorfor små teaterforestillinger uten nevneverdig kjendisfaktor kan skape store bølger i media og blant folk er utgangspunktet for oppgaven. Oppgavens eksempel teaterforestillingen HYSJ! gutter.jenter.sex.kj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wettre, Janne
Format: Master Thesis
Language:Norwegian
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/40799
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-45418
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/40799
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/40799 2023-05-15T17:01:47+02:00 TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse? Theatre as an ethical situation. What makes theatre an ethic-dramatical event? Wettre, Janne 2014 http://hdl.handle.net/10852/40799 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-45418 nor nor http://urn.nb.no/URN:NBN:no-45418 Wettre, Janne. TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?. Master thesis, University of Oslo, 2014 http://hdl.handle.net/10852/40799 URN:NBN:no-45418 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40799/1/wettremaster.pdf Master thesis Masteroppgave 2014 ftoslouniv 2020-06-21T08:47:43Z TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse? Nysgjerrighet på hvorfor små teaterforestillinger uten nevneverdig kjendisfaktor kan skape store bølger i media og blant folk er utgangspunktet for oppgaven. Oppgavens eksempel teaterforestillingen HYSJ! gutter.jenter.sex.kjønn.misbruk. hadde premiere på Rådstua i Tromsø i 2010, og tok utgangpunkt i sedelighetssakene i Kautokeino. Hvem er de til å lage en slik forestilling? Med hvilken rett? For tidlig! Hensyn til ofrene! var reaksjonene forestillingen fikk når bare idéen om den kom ut i media. Nesten før vi har sagt det høyt havner vi midt i samfunnsdebatten i Nord–Norge. Vi blir krigstyper i lokalavisene. Gjennom de tre årene vi har jobbet fram dette materialet har grunnen beveget seg svakt under oss flere ganger /./ Utdrag fra programmet til teaterforestillingen HYSJ! Identiske reaksjoner møtte idéen om oppgavens parallelleksempel Manifest 2083, som danske Christian Lollike ville lage med utgangspunkt i Behring Breiviks manifest, ett år etter 22.juli 2011. Da CaféTeatret i København (CT) meldte ud, at vi ville lave en monolog baseret på Anders B. Breiviks manifest, og at den skulle opføres et år efter han begik sin udåd, blev teatret og jeg udsat for en mediestorm/./Det får mig til at stille følgende spørgsmål: Havde pressen, politikere, andre teaterfolk, etc. været lige så optaget af at kommentere og fordømme dette værk, hvis der var tale om et billede eller en bog, og ikke netop en teaterforestilling? Hvad er det teatret kan? Og ikke må?. Utdrag fra Christian Lollikes refleksjon Etter Manifest 2083 på hjemmesiden til Dramatikkens Hus mai 2013. Hvem er de til å lage en slik forestilling? Med hvilken rett? For tidlig! Hensyn til ofrene! For begge hendelsers vedkommende varte reaksjonene ved og bølget periodevis i pressen på ulike nivåer. Våren 2014 gjentok reaksjonene på forestillingen Manifest 2083 seg i media, i forbindelse med visning under festspillene i Bergen. Ved å studere teaterets egenart og etikkteori prøver jeg å finne mulige årsaker til disse sterke reaksjonene. Etikk diskuteres mange steder i samfunnet, men ikke nevneverdig i teatersammenheng. Jeg spør om vi som lager teater har et spesielt etisk ansvar, og om en økt etisk bevissthet kan tilføre teateret noe, både i utvikling av teaterproduksjoner og i utviklingen av en regi– og skuespillerutdanning? Master Thesis Kautokeino Nord-Norge Tromsø Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Bergen Kautokeino ENVELOPE(23.048,23.048,69.003,69.003) Rådstua ENVELOPE(15.593,15.593,69.121,69.121) Tromsø
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian
description TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse? Nysgjerrighet på hvorfor små teaterforestillinger uten nevneverdig kjendisfaktor kan skape store bølger i media og blant folk er utgangspunktet for oppgaven. Oppgavens eksempel teaterforestillingen HYSJ! gutter.jenter.sex.kjønn.misbruk. hadde premiere på Rådstua i Tromsø i 2010, og tok utgangpunkt i sedelighetssakene i Kautokeino. Hvem er de til å lage en slik forestilling? Med hvilken rett? For tidlig! Hensyn til ofrene! var reaksjonene forestillingen fikk når bare idéen om den kom ut i media. Nesten før vi har sagt det høyt havner vi midt i samfunnsdebatten i Nord–Norge. Vi blir krigstyper i lokalavisene. Gjennom de tre årene vi har jobbet fram dette materialet har grunnen beveget seg svakt under oss flere ganger /./ Utdrag fra programmet til teaterforestillingen HYSJ! Identiske reaksjoner møtte idéen om oppgavens parallelleksempel Manifest 2083, som danske Christian Lollike ville lage med utgangspunkt i Behring Breiviks manifest, ett år etter 22.juli 2011. Da CaféTeatret i København (CT) meldte ud, at vi ville lave en monolog baseret på Anders B. Breiviks manifest, og at den skulle opføres et år efter han begik sin udåd, blev teatret og jeg udsat for en mediestorm/./Det får mig til at stille følgende spørgsmål: Havde pressen, politikere, andre teaterfolk, etc. været lige så optaget af at kommentere og fordømme dette værk, hvis der var tale om et billede eller en bog, og ikke netop en teaterforestilling? Hvad er det teatret kan? Og ikke må?. Utdrag fra Christian Lollikes refleksjon Etter Manifest 2083 på hjemmesiden til Dramatikkens Hus mai 2013. Hvem er de til å lage en slik forestilling? Med hvilken rett? For tidlig! Hensyn til ofrene! For begge hendelsers vedkommende varte reaksjonene ved og bølget periodevis i pressen på ulike nivåer. Våren 2014 gjentok reaksjonene på forestillingen Manifest 2083 seg i media, i forbindelse med visning under festspillene i Bergen. Ved å studere teaterets egenart og etikkteori prøver jeg å finne mulige årsaker til disse sterke reaksjonene. Etikk diskuteres mange steder i samfunnet, men ikke nevneverdig i teatersammenheng. Jeg spør om vi som lager teater har et spesielt etisk ansvar, og om en økt etisk bevissthet kan tilføre teateret noe, både i utvikling av teaterproduksjoner og i utviklingen av en regi– og skuespillerutdanning?
format Master Thesis
author Wettre, Janne
spellingShingle Wettre, Janne
TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?
author_facet Wettre, Janne
author_sort Wettre, Janne
title TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?
title_short TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?
title_full TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?
title_fullStr TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?
title_full_unstemmed TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?
title_sort teater som etisk situasjon hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?
publishDate 2014
url http://hdl.handle.net/10852/40799
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-45418
long_lat ENVELOPE(23.048,23.048,69.003,69.003)
ENVELOPE(15.593,15.593,69.121,69.121)
geographic Bergen
Kautokeino
Rådstua
Tromsø
geographic_facet Bergen
Kautokeino
Rådstua
Tromsø
genre Kautokeino
Nord-Norge
Tromsø
genre_facet Kautokeino
Nord-Norge
Tromsø
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-45418
Wettre, Janne. TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?. Master thesis, University of Oslo, 2014
http://hdl.handle.net/10852/40799
URN:NBN:no-45418
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/40799/1/wettremaster.pdf
_version_ 1766054925452705792