TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse?

TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse? Nysgjerrighet på hvorfor små teaterforestillinger uten nevneverdig kjendisfaktor kan skape store bølger i media og blant folk er utgangspunktet for oppgaven. Oppgavens eksempel teaterforestillingen HYSJ! gutter.jenter.sex.kj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wettre, Janne
Format: Master Thesis
Language:Norwegian
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/40799
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-45418
Description
Summary:TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse? Nysgjerrighet på hvorfor små teaterforestillinger uten nevneverdig kjendisfaktor kan skape store bølger i media og blant folk er utgangspunktet for oppgaven. Oppgavens eksempel teaterforestillingen HYSJ! gutter.jenter.sex.kjønn.misbruk. hadde premiere på Rådstua i Tromsø i 2010, og tok utgangpunkt i sedelighetssakene i Kautokeino. Hvem er de til å lage en slik forestilling? Med hvilken rett? For tidlig! Hensyn til ofrene! var reaksjonene forestillingen fikk når bare idéen om den kom ut i media. Nesten før vi har sagt det høyt havner vi midt i samfunnsdebatten i Nord–Norge. Vi blir krigstyper i lokalavisene. Gjennom de tre årene vi har jobbet fram dette materialet har grunnen beveget seg svakt under oss flere ganger /./ Utdrag fra programmet til teaterforestillingen HYSJ! Identiske reaksjoner møtte idéen om oppgavens parallelleksempel Manifest 2083, som danske Christian Lollike ville lage med utgangspunkt i Behring Breiviks manifest, ett år etter 22.juli 2011. Da CaféTeatret i København (CT) meldte ud, at vi ville lave en monolog baseret på Anders B. Breiviks manifest, og at den skulle opføres et år efter han begik sin udåd, blev teatret og jeg udsat for en mediestorm/./Det får mig til at stille følgende spørgsmål: Havde pressen, politikere, andre teaterfolk, etc. været lige så optaget af at kommentere og fordømme dette værk, hvis der var tale om et billede eller en bog, og ikke netop en teaterforestilling? Hvad er det teatret kan? Og ikke må?. Utdrag fra Christian Lollikes refleksjon Etter Manifest 2083 på hjemmesiden til Dramatikkens Hus mai 2013. Hvem er de til å lage en slik forestilling? Med hvilken rett? For tidlig! Hensyn til ofrene! For begge hendelsers vedkommende varte reaksjonene ved og bølget periodevis i pressen på ulike nivåer. Våren 2014 gjentok reaksjonene på forestillingen Manifest 2083 seg i media, i forbindelse med visning under festspillene i Bergen. Ved å studere teaterets egenart og etikkteori prøver jeg å finne mulige årsaker til disse sterke reaksjonene. Etikk diskuteres mange steder i samfunnet, men ikke nevneverdig i teatersammenheng. Jeg spør om vi som lager teater har et spesielt etisk ansvar, og om en økt etisk bevissthet kan tilføre teateret noe, både i utvikling av teaterproduksjoner og i utviklingen av en regi– og skuespillerutdanning?