Kidsa til valgurnene! : En studie av fire lokalavisers forhold til unge lesere foran kommunevalget i 2011, og betydningen lokalaviser har for 16- og 17- åringers engasjement.

I denne masteroppgaven ser jeg på hvorvidt fire lokalavisers dagsorden ble påvirket av at myndighetene satte ned stemmerettsalderen fra 18 til 16 år i 20 kommuner og Longyearbyen ved kommunevalget i 2011. Jeg undersøkte også om ti unge har brukt lokalavisene for å skaffe seg informasjon om valget. D...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Iversen, Randi Kvåle
Other Authors: Knut Lundby
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/27382
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-31609
Description
Summary:I denne masteroppgaven ser jeg på hvorvidt fire lokalavisers dagsorden ble påvirket av at myndighetene satte ned stemmerettsalderen fra 18 til 16 år i 20 kommuner og Longyearbyen ved kommunevalget i 2011. Jeg undersøkte også om ti unge har brukt lokalavisene for å skaffe seg informasjon om valget. De fire lokalavisene i utvalget mitt har ikke en nedskrevet strategi for å nå unge lesere ved valget. Det var heller ikke viktig for tre av de fire lokalavisene å engasjere 16- og 17- åringene i ukene og dagene før valget. Når det gjelder de ti ungdommene jeg har intervjuet, oppgir åtte at lokalavisene ikke har vært viktig kilde til informasjon om valget. Det har derimot valgkampbrosjyrer, TV, nasjonale nettaviser, foreldre og venner vært. Syv av de ti 16- og 17-åringene brukte stemmeretten ved kommunevalget i 2011. In this master thesis I look at whether four local newspapers' agenda were influenced by the Government lowering the voting age from 18 to 16 years in 20 municipalities and Longyearbyen in the Norwegian local election in 2011. I also investigated whether 10 youths used their local newspapers to obtain information about the election. The four newspapers in my study had not written down a strategy concerning young readers. Nor was it important for three out of four local newspapers to engage the 16 - and 17 - year olds in the weeks and days before the election. From the youths that I interviewed, eight out of ten states that the local newspapers was not an important source to get information about the election. On the contrary, campaign brochures, TV, national online newspapers, parents and friends, was considered more important. Out of the ten young people in my study, seven used their right to vote.