Neiden kapell og Svanvik kapell : Nasjonal oppbygging i Sør-Varanger

Neiden kapell og Svanvik kapell ligger i Sør-Varanger kommune i Finnmark fylke. Neiden kapell ble innviet i 1902 og var tegnet av arkitekt Karl Norum fra Trondheim. Svanvik kapell sto ferdig i 1934 og var tegnet av arkitekt Harald Sund fra Oslo. Kapellene i Neiden og Svanvik ble bygget som følge av...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rasmussen, Sigrun
Other Authors: Kari Hoel
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/24684
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-17320
Description
Summary:Neiden kapell og Svanvik kapell ligger i Sør-Varanger kommune i Finnmark fylke. Neiden kapell ble innviet i 1902 og var tegnet av arkitekt Karl Norum fra Trondheim. Svanvik kapell sto ferdig i 1934 og var tegnet av arkitekt Harald Sund fra Oslo. Kapellene i Neiden og Svanvik ble bygget som følge av utenriks- og sikkerhetspolitiske forhold i grenseområdene mot Russland og Finland. Kirkebyggene skulle fungere som synlige, men fredlige grensefestninger i en tid det var viktig å befeste området som norsk land og fremme nasjonal tilhørighet. Befolkningen, i hovedsak samer og kvener, ble betraktet som fremmedelement og kulturelt underlegne nordmenn. Kirkebyggingen var ledd i fornorskning av samer og kvener, der målet var tettere religiøs oppfølging og forkynnelse av Den norske kirke, som motvekt til læstadianismen og den russisk-ortodokse kirke. Neiden kapell er karakteristisk i sin form og detaljrikdom. Kapellets utforming faller innenfor den nasjonalromantiske dragestilen som hadde sin blomstring i årene rundt 1900. Forbildet er delvis hentet fra stavkirkene med romanske rundbuer, illuderte svalganger, dragedekor og takrytter. Kapellet har også elementer fra jugendstilen. Særlig formen på vindu og dører peker i den retning, samt bygningskroppens asymmetri. Arkitektonisk følger kapellet i Neiden opp intensjonen om å være et byggverk til uttrykk for norsk kultur og styrking av den norske nasjonalfølelse. Utsmykking og ornamentikk fulgte norrøn tradisjon og romansk kirkekunst i utsmykking og er helhetlig og gjennomført arkitektur. Alle dens bygningsledd skulle uttrykke norsk byggeskikk i tre, og mulig peke frem mot en ny norsk trebyggestil. Eksteriøret for Svanvik kapell var holdt i den norske panel- og tømmerstil, med påvirkning fra barokken. Planløsning og interiør i Svanvik kapell settes inn i to forskjellige sammenhenger. Dels middelalderens sentralorienterte kirkerom, dels en norskinspirert fargebruk med bakgrunn i datidens tolkning av barokken. Altertavlen kan dessuten peke mot lokal tilpassing i form av ortodokse ikoner, eller slektskap med middelalderens kirkekunst i Nordland og Troms. Både utforming, farger og dekor preges av periodens vilje og sans for å utforme et selvstendig formspråk. Tidligere epoker fungerte som utgangspunkt, uten direkte å bli kopiert. Svanvik kapell inngår senhistorismen med barokken som inspirasjonskilde. Også denne arkitekturen ble ansett for å være særskilt norsk og ha røtter i norsk byggetradisjon. Dette synes å ha vært viktig for oppdragsgiverne for Neiden kapell og Svanvik kapell. Synlighet i terrenget og i omgivelsene var også viktig for Kirke- og undervisningsdepartementet som oppdragsgiver og Hålogaland bispedømme som byggeherre.