Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land

Denne mastergradsavhandlingen er en undersøkelse av betrakterrollen i et relasjonelt kunstverk, hvor betrakteren er deltagende og i samhandling med de andre betrakterne, skaper av verket. Verket for undersøkelsen er Sørfinnset skole/ the nord land, et prosessuelt kunstprosjekt i Nordland fylkeskommu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Simonsen, Kine
Other Authors: Bente Larsen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/24560
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-31239
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/24560
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/24560 2023-05-15T17:24:37+02:00 Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land Simonsen, Kine Bente Larsen 2012 http://hdl.handle.net/10852/24560 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-31239 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-31239 Simonsen, Kine. Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land. Masteroppgave, University of Oslo, 2012 http://hdl.handle.net/10852/24560 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Simonsen, Kine&rft.title=Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave URN:NBN:no-31239 150555 130694061 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24560/2/masteroppgavexsimonsenxkine.pdf VDP::120 Master thesis Masteroppgave 2012 ftoslouniv 2020-06-21T08:44:36Z Denne mastergradsavhandlingen er en undersøkelse av betrakterrollen i et relasjonelt kunstverk, hvor betrakteren er deltagende og i samhandling med de andre betrakterne, skaper av verket. Verket for undersøkelsen er Sørfinnset skole/ the nord land, et prosessuelt kunstprosjekt i Nordland fylkeskommunes offentlige kunstsatsning, Kunstneriske Forstyrrelser. Den generelle resepsjonen av de relasjonelle kunstverkene har, og er fortsatt den relasjonelle estetikkens marxistiske tilnærming slik den er formulert i Nicolas Bourriauds bok Esthétique relationelle (1998). Sentralt i den relasjonelle estetikken står forståelsen av verket som et intersubjektivt møte, der betrakternes samhandling med hverandre skaper relasjoner som står som et alternativ til samfunnet. Jeg ønsker å argumentere for en hermeneutisk lesning av det relasjonelle verket, hvor jeg gjennom min egen deltagelse i Sørfinnset skole/ the nord land vil undersøke hvordan betrakterrollen utfolder seg i anskuelsen av et verk hvor publikum som betraktere inndras i verket. Master Thesis Nordland Nordland Nordland Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Verket ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417) Sørfinnset ENVELOPE(13.983,13.983,66.978,66.978)
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic VDP::120
spellingShingle VDP::120
Simonsen, Kine
Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land
topic_facet VDP::120
description Denne mastergradsavhandlingen er en undersøkelse av betrakterrollen i et relasjonelt kunstverk, hvor betrakteren er deltagende og i samhandling med de andre betrakterne, skaper av verket. Verket for undersøkelsen er Sørfinnset skole/ the nord land, et prosessuelt kunstprosjekt i Nordland fylkeskommunes offentlige kunstsatsning, Kunstneriske Forstyrrelser. Den generelle resepsjonen av de relasjonelle kunstverkene har, og er fortsatt den relasjonelle estetikkens marxistiske tilnærming slik den er formulert i Nicolas Bourriauds bok Esthétique relationelle (1998). Sentralt i den relasjonelle estetikken står forståelsen av verket som et intersubjektivt møte, der betrakternes samhandling med hverandre skaper relasjoner som står som et alternativ til samfunnet. Jeg ønsker å argumentere for en hermeneutisk lesning av det relasjonelle verket, hvor jeg gjennom min egen deltagelse i Sørfinnset skole/ the nord land vil undersøke hvordan betrakterrollen utfolder seg i anskuelsen av et verk hvor publikum som betraktere inndras i verket.
author2 Bente Larsen
format Master Thesis
author Simonsen, Kine
author_facet Simonsen, Kine
author_sort Simonsen, Kine
title Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land
title_short Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land
title_full Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land
title_fullStr Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land
title_full_unstemmed Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land
title_sort den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i sørfinnset skole/ the nord land
publishDate 2012
url http://hdl.handle.net/10852/24560
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-31239
long_lat ENVELOPE(17.167,17.167,69.417,69.417)
ENVELOPE(13.983,13.983,66.978,66.978)
geographic Verket
Sørfinnset
geographic_facet Verket
Sørfinnset
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-31239
Simonsen, Kine. Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land. Masteroppgave, University of Oslo, 2012
http://hdl.handle.net/10852/24560
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Simonsen, Kine&rft.title=Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgave
URN:NBN:no-31239
150555
130694061
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24560/2/masteroppgavexsimonsenxkine.pdf
_version_ 1766115725562347520