Den sansende betrakter - et hermeneutisk perspektiv på betrakterrollen i Sørfinnset skole/ the nord land

Denne mastergradsavhandlingen er en undersøkelse av betrakterrollen i et relasjonelt kunstverk, hvor betrakteren er deltagende og i samhandling med de andre betrakterne, skaper av verket. Verket for undersøkelsen er Sørfinnset skole/ the nord land, et prosessuelt kunstprosjekt i Nordland fylkeskommu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Simonsen, Kine
Other Authors: Bente Larsen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/24560
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-31239
Description
Summary:Denne mastergradsavhandlingen er en undersøkelse av betrakterrollen i et relasjonelt kunstverk, hvor betrakteren er deltagende og i samhandling med de andre betrakterne, skaper av verket. Verket for undersøkelsen er Sørfinnset skole/ the nord land, et prosessuelt kunstprosjekt i Nordland fylkeskommunes offentlige kunstsatsning, Kunstneriske Forstyrrelser. Den generelle resepsjonen av de relasjonelle kunstverkene har, og er fortsatt den relasjonelle estetikkens marxistiske tilnærming slik den er formulert i Nicolas Bourriauds bok Esthétique relationelle (1998). Sentralt i den relasjonelle estetikken står forståelsen av verket som et intersubjektivt møte, der betrakternes samhandling med hverandre skaper relasjoner som står som et alternativ til samfunnet. Jeg ønsker å argumentere for en hermeneutisk lesning av det relasjonelle verket, hvor jeg gjennom min egen deltagelse i Sørfinnset skole/ the nord land vil undersøke hvordan betrakterrollen utfolder seg i anskuelsen av et verk hvor publikum som betraktere inndras i verket.