Mysen kirke : Mysen kirke anno 1903; sett i et nasjonalt og kommunalt perspektiv

SAMMENDRAG Denne oppgaven tar for seg Mysen kirke som ble bygget i 1903. Den føyde seg da inn i en lang rekke av kirker som ble bygget på siste halvdel av 1800 tallet. Byggherre var Anton Hamil Mysen (1861-1939) og arkitekt var Hjalmar Welhaven (1850-1922). Kirken har en altertavle malt av August Ei...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mysen, Elisabeth
Other Authors: Ingeborg Glambek
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/24544
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-9631
Description
Summary:SAMMENDRAG Denne oppgaven tar for seg Mysen kirke som ble bygget i 1903. Den føyde seg da inn i en lang rekke av kirker som ble bygget på siste halvdel av 1800 tallet. Byggherre var Anton Hamil Mysen (1861-1939) og arkitekt var Hjalmar Welhaven (1850-1922). Kirken har en altertavle malt av August Eiebakke som var på plass ved kirkens åpning 10 desember 1903. Oppgaven søker å gi svar på hvorfor man bygget et luthersk gudshus på Mysen i 1903 og hvordan kirken forholder seg til nasjonale strømninger. Skyldes kirkens norske stil en allmen estetisk tilbøyelighet; eller et bevisst nasjonalpolitisk ståsted hos respektive byggherre og/eller arkitekt? Byggherre Anton Hamil Mysen var en gründerskikkelse som kan ha hatt mange beveggrunner for å sørge for at Mysen fikk egen kirke. Til å begynne med var dette et kommunalt prosjekt som etterhvert, idet byråkratiet viste seg tungrodd, ble til et privat initiativ. Mysen kirke kan sies å ha, bevisst eller ikke fra byggherrens side, fungert som brikke i et spill mot det å oppnå sogne- og herredskommunestatus for Mysen. Stedet gikk fra å være bykommune, via sognekommune, til å bli herredskommune. En kirke var med på å åpne for større grad av selvråderett. Bygging av kirken kan sies å ha markert A.H. Mysens plass som velgjører og patriark. Personlig, kristen, tro kombinert med midler til å gjennomføre dette prosjektet er også viktige faktorer. Som arkitekten var også byggherre Mysen tett knyttet opp mot partiet venstre som sto for den nasjonale linjen i politikken. Arkitekt Hjalmar Welhaven, sønn av den kjente dikteren J.S.C. Welhaven, var på flere områder knyttet opp mot det norske . Både i form av egne interesser og miljø. Welhaven var fetter av venstreideologen Ernst Sars og dennes søster, Eva Sars, var gift med Fridtjof Nansen. Nansens bedrifter var i stor grad medvirkende til den sterke nasjonalfølelsen man fant i Norge rundt århundreskiftet. Stavkirkeinspirasjoner var i tiden,- i søken etter egen identitet, i forhold til nabolandene, var det naturlig å se bakover mot blant annet disse monumentene. Mysen kirke føyer seg naturlig inn blant en rekke andre kirker. Alt var lagt til rette for en nasjonal stil i disse årene før unionsoppløsningen med Sverige i 1905.