Prissettingsadferd når merverdiavgiften endres : En empirisk analyse basert på norske konsumprisdata

Denne oppgaven analyserer hvordan bedrifter endrer pris når merverdiavgiften endres. Vil de velte hele kostnaden over på forbrukerne? Eller benytter de anledningen til å øke prisene mer enn endringen skulle tilsi, eventuelt mindre enn justeringen i merverdiavgiften? Analysen bygger på de samme datae...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leinaas, Petter Ringstad
Other Authors: Steinar Holden
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2008
Subjects:
Alf
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/17544
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20514
Description
Summary:Denne oppgaven analyserer hvordan bedrifter endrer pris når merverdiavgiften endres. Vil de velte hele kostnaden over på forbrukerne? Eller benytter de anledningen til å øke prisene mer enn endringen skulle tilsi, eventuelt mindre enn justeringen i merverdiavgiften? Analysen bygger på de samme dataene som Statistisk sentralbyrå (SSB) har brukt til å beregne konsumprisindeksen (KPI). Jeg har sett på perioden 1990-2004, og analyserer …re endringer i merverdiavgiften. Det er tre generelle endringer, i januar 1993, 1995 og 2001, og halveringen av matmomsen i juli 2001. Datasettet er svært detaljert, med over 6 millioner observasjoner. En observasjon er for eksempel prisen på 1-liter blyfri bensin, 95-oktav på Esso stasjonen i Kirkenes i januar 2001. Grunnet den store datamengden har jeg valgt å gjøre analysen innenfor aggregerte varegrupper. Det samme datasettet har tidligere vært brukt av Alf Erik Ballangrud til å se på generell prissettingsadferd i Norge for perioden 1999-2004 (Ballangrud, 2006). For å …nne hvilken e¤ekt endring i merverdiavgiften har på priser, har jeg delt opp prisendringen i to deler: Frekvenser og gjennomsnittlig størrelse på prisendringen. Jeg ser på økning og reduksjon i pris separat. Frekvens av prisendring betyr andel prisendringer relativt til alle observasjoner. Jeg …nner at for økning i merverdiavgiften stiger andelen som øker pris, mens andelen som reduserer pris er relativt upåvirket. Gjennomsnittlig størrelse på prisendringer er den andre komponenten. For økning i merverdiavgiften kan det se ut til at gjennomsnittlig størrelse på prisendring faller. Hvilken e¤ekt endring i merverdiavgiften har på disse …re variablene analyseres i …re enkle regresjonslikninger. Jeg presenterer svarene fra analysen i aggregerte tabeller, men utskrift fra alle regresjonene …nnes bakerst i opp- gaven. Denne metoden er basert på Gabriel og Rei¤ (2008) sin tilsvarende undersøkelse på gjennomslaget av endringer i merverdiavgiften i Ungarn. Til tross for at metoden ikke er fullkommen, virker det rimelig å ...