Bitt av Svalbardbasillen? : konstruksjon av lokalidentitet i Longyearbyen
Sammendrag Jeg hørte en lokal kunstner i Longyearbyen fortelle om «Svalbardbasillen, som kryper inn under foten og setter seg i hjertet». Denne Svalbardbasillen blir ofte brukt som en forklaring på hva det er som gjør at mange personer får en sterk tilhørighetsfølelse til Longyearbyen og Svalbard, e...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10852/16828 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-22932 |
Summary: | Sammendrag Jeg hørte en lokal kunstner i Longyearbyen fortelle om «Svalbardbasillen, som kryper inn under foten og setter seg i hjertet». Denne Svalbardbasillen blir ofte brukt som en forklaring på hva det er som gjør at mange personer får en sterk tilhørighetsfølelse til Longyearbyen og Svalbard, et sted der rundt halvparten av innbyggerne skiftes ut hvert fjerde år. I avhandlingen diskuterer jeg hva som bidrar til dannelsen og opprettholdelsen av lokalidentitet i Longyearbyen. Svalbardidentiteten har endret seg gjennom tidene, men noen ideer om naturen og samfunnet holdes fast. Jeg belyser snøscooterens betydning for det sosiale livet i Longyearbyen, og varierte holdninger til den. Jeg analyserer noen ofte repeterte narrative fremstillinger av stedet som får stor gjennomslagskraft og slår an i det lokale fellesskapet. Det finnes forskjellige måter å tilpasse seg den sterke stedsidentiteten på. Svalbardianere er en betegnelse som ofte brukes om innbyggerne i Longyearbyen. Innimellom omfatter denne betegnelsen «alle» som bor der, men kategorien konstrueres også opp mot en rekke Andre. Jeg belyser inkluderings- og ekskluderingsmekanismer i Longyearbyen. Jeg avdekker i tillegg ulike meninger knyttet til samfunnet og naturen på Svalbard. Svalbardidentitet knyttes også opp mot en større norsk, kulturell identitet. Til sist viser jeg hvordan Svalbardidentitet best analyseres innenfor rammen av ulike og ambivalente holdninger til stedet. |
---|