Kunnskap og tradisjon i lokalsamfunn og skole : et eksempel fra Moskenes
Hvordan etableres, utvikles og vedlikeholdes kunnskap? Hvilke mønstre og strukturer er med å forme barns og unges kunnskapstilegnelse? Denne hovedfagsoppgaven er en analyse og drøfting hvordan lokalsamfunn og skole gir ulike betingelser for erfaring og kunnskapservervelse. Oppgaven bygger på et felt...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
1999
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/10852/16361 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-34506 |
Summary: | Hvordan etableres, utvikles og vedlikeholdes kunnskap? Hvilke mønstre og strukturer er med å forme barns og unges kunnskapstilegnelse? Denne hovedfagsoppgaven er en analyse og drøfting hvordan lokalsamfunn og skole gir ulike betingelser for erfaring og kunnskapservervelse. Oppgaven bygger på et feltarbeid blant ungdomsskoleelever i Moskenes, en kommune i Lofoten der kystfiskerier er den desidert viktigste næringsvei. Analysen tar utgangpunkt i sentrum/periferi-dimensjonen, forstått som en dominansrelasjon, og behandler ulike forhold i tid og rom som kan kaste lys over kulturelle aspekter ved dette skillet. Teoretisk sett er denne hovedoppgaven fundert i Bourdieus kunnskapsteori og den kan leses som en kritisk refleksjon rundt idéen om likhet, som bærende prinsipp i den norske grunnskolen og som en sentral verdi i norsk kultur. |
---|