Godt prestert? : En kvantitativ undersøkelse av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner i universitetsutdanning

Denne oppgaven er en kvantitativ studie av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner på universitetet. Oppgavens formål er å undersøke hvilke prestasjoner etterkommere oppnår i en universitetsutdanning sammenlignet med majoriteten, og hva eventuelle ulikheter i prestasjonsnivå kan skyldes....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolby, Hanne Elisabeth
Other Authors: Ståle Østhus
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/10852/15304
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26568
id ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/15304
record_format openpolar
spelling ftoslouniv:oai:www.duo.uio.no:10852/15304 2024-10-06T13:53:12+00:00 Godt prestert? : En kvantitativ undersøkelse av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner i universitetsutdanning Kolby, Hanne Elisabeth Ståle Østhus 2010 http://hdl.handle.net/10852/15304 http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26568 nob nob http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26568 Kolby, Hanne Elisabeth. Godt prestert?. Masteroppgave, University of Oslo, 2010 http://hdl.handle.net/10852/15304 info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kolby, Hanne Elisabeth&rft.title=Godt prestert?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgave URN:NBN:no-26568 102889 111866065 Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15304/2/Kolby.pdf VDP::220 Master thesis Masteroppgave 2010 ftoslouniv 2024-09-12T05:43:55Z Denne oppgaven er en kvantitativ studie av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner på universitetet. Oppgavens formål er å undersøke hvilke prestasjoner etterkommere oppnår i en universitetsutdanning sammenlignet med majoriteten, og hva eventuelle ulikheter i prestasjonsnivå kan skyldes. Etterkommerbefolkningen i Norge har inntil nylig vært for ung til at kvantitative analyser av deres prestasjoner i høyere utdanning har latt seg gjennomføre. Når denne gruppen nå i økende grad gjør sitt inntog i akademia, muliggjøres også sammenlignende studier av hvordan det går med dem. Studier av hvordan etterkommerne lykkes på ulike arenaer i samfunnet kan sees som en test på hvor godt integreringen av minoritetsgrupper i det norske samfunnet har lykkes, da det er ventet at personer som er født i Norge eller har ankommet før skolealder ikke vil oppleve de samme utfordringene i forhold til språklige og kulturelle barrierer som foreldregenerasjonen. Oppgaven er en del av prosjektet "Educational Careers: Attainment, Qualification and Transition to Work" ved Institutt for Sosiologi og Samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo, og datamaterialet som benyttes er basert på registerdata innhentet i forbindelse med dette prosjektet. Utvalget består av alle ikke-vestlige innvandrere og etterkommere av innvandrere som har avlagt en cand.mag.-grad ved universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø, samt Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet i Trondheim og Norges Handelshøyskole, i perioden 1990-2004, og som vi har karakteropplysninger fra videregående skole for. I tillegg inkluderes et utvalg på 20 % av majoritetsbefolkningen med samme kjennetegn som sammenligningsgrunnlag. Faktorer som antas å ha betydning for prestasjonsnivået i en universitetsutdanning, inkluderer akademisk utgangspunkt (målt ved karakterpoengsum fra videregående skole), sosial bakgrunn, motivasjon/innsats og nettverkstilknytning. Disse faktorene tenkes å variere med innvandrerstatus. Tidligere forskning omkring etterkommere og prestasjoner, samt ... Master Thesis Tromsø Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO) Tromsø Bergen
institution Open Polar
collection Universitet i Oslo: Digitale utgivelser ved UiO (DUO)
op_collection_id ftoslouniv
language Norwegian Bokmål
topic VDP::220
spellingShingle VDP::220
Kolby, Hanne Elisabeth
Godt prestert? : En kvantitativ undersøkelse av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner i universitetsutdanning
topic_facet VDP::220
description Denne oppgaven er en kvantitativ studie av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner på universitetet. Oppgavens formål er å undersøke hvilke prestasjoner etterkommere oppnår i en universitetsutdanning sammenlignet med majoriteten, og hva eventuelle ulikheter i prestasjonsnivå kan skyldes. Etterkommerbefolkningen i Norge har inntil nylig vært for ung til at kvantitative analyser av deres prestasjoner i høyere utdanning har latt seg gjennomføre. Når denne gruppen nå i økende grad gjør sitt inntog i akademia, muliggjøres også sammenlignende studier av hvordan det går med dem. Studier av hvordan etterkommerne lykkes på ulike arenaer i samfunnet kan sees som en test på hvor godt integreringen av minoritetsgrupper i det norske samfunnet har lykkes, da det er ventet at personer som er født i Norge eller har ankommet før skolealder ikke vil oppleve de samme utfordringene i forhold til språklige og kulturelle barrierer som foreldregenerasjonen. Oppgaven er en del av prosjektet "Educational Careers: Attainment, Qualification and Transition to Work" ved Institutt for Sosiologi og Samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo, og datamaterialet som benyttes er basert på registerdata innhentet i forbindelse med dette prosjektet. Utvalget består av alle ikke-vestlige innvandrere og etterkommere av innvandrere som har avlagt en cand.mag.-grad ved universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø, samt Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet i Trondheim og Norges Handelshøyskole, i perioden 1990-2004, og som vi har karakteropplysninger fra videregående skole for. I tillegg inkluderes et utvalg på 20 % av majoritetsbefolkningen med samme kjennetegn som sammenligningsgrunnlag. Faktorer som antas å ha betydning for prestasjonsnivået i en universitetsutdanning, inkluderer akademisk utgangspunkt (målt ved karakterpoengsum fra videregående skole), sosial bakgrunn, motivasjon/innsats og nettverkstilknytning. Disse faktorene tenkes å variere med innvandrerstatus. Tidligere forskning omkring etterkommere og prestasjoner, samt ...
author2 Ståle Østhus
format Master Thesis
author Kolby, Hanne Elisabeth
author_facet Kolby, Hanne Elisabeth
author_sort Kolby, Hanne Elisabeth
title Godt prestert? : En kvantitativ undersøkelse av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner i universitetsutdanning
title_short Godt prestert? : En kvantitativ undersøkelse av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner i universitetsutdanning
title_full Godt prestert? : En kvantitativ undersøkelse av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner i universitetsutdanning
title_fullStr Godt prestert? : En kvantitativ undersøkelse av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner i universitetsutdanning
title_full_unstemmed Godt prestert? : En kvantitativ undersøkelse av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner i universitetsutdanning
title_sort godt prestert? : en kvantitativ undersøkelse av ikke-vestlige innvandreretterkommeres prestasjoner i universitetsutdanning
publishDate 2010
url http://hdl.handle.net/10852/15304
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26568
geographic Tromsø
Bergen
geographic_facet Tromsø
Bergen
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26568
Kolby, Hanne Elisabeth. Godt prestert?. Masteroppgave, University of Oslo, 2010
http://hdl.handle.net/10852/15304
info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kolby, Hanne Elisabeth&rft.title=Godt prestert?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgave
URN:NBN:no-26568
102889
111866065
Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15304/2/Kolby.pdf
_version_ 1812181874248777728