Saami language and text in Norwegian teacher education – discovery and experience
Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i sp...
Published in: | Acta Didactica Norden |
---|---|
Main Author: | |
Format: | Article in Journal/Newspaper |
Language: | Norwegian |
Published: |
University of Oslo Library
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://journals.uio.no/adnorden/article/view/8218 https://doi.org/10.5617/adno.8218 |
Summary: | Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka Nedtedigibaakoeh (u.å.). I løpet av en enkelt økt får studenten innblikk i språket og verktøy og metoder til å utforske samisk språkstruktur videre alene eller sammen med elever. Hverken studenter eller faglærer må kunne et samisk språk for å gjennomføre opplegget. Samisk språk er del av den felles kulturarv som skal forvaltes av nålevende og kommende generasjoner (Utdanningsdirektoratet, 2020a). I et språkfag som norsk er det relevant å tilby lærerstudentene innblikk i samisk språkstruktur så vel som språkpolitiske og sosiolingvistiske forhold. Det er generelt utfordringer med å implementere opplæring om samiske tema i lærerutdanningene (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), og uten samisk språkkompetanse kan det være særlig utfordrende å undervise om samisk språkstruktur. Denne artikkelen viser hvordan slike utfordringer kan møtes med et opplegg som vektlegger autentisitet, studentaktivitet og internalisert motivasjon (Ryan & Deci, 2000). En gjennomføring i et førsteårsemne i norskdidaktikk viser at studentene mestrer oppgavene og opplever engasjement og inspirasjon i arbeidet med sørsamiske sangtekster. Med gode stillas kan man altså saktens jobbe med autentisk samisk tekst på samisk og la studentene oppdage samisk språkstruktur. Videre har opplegget grammatikkdidaktisk potensial: Studentene må bruke grammatikkunnskap og metaspråk aktivt for å forstå den samiske teksten og samarbeide i prosessen. Dette kan bidra til varig forståelse av grammatikkbegreper, fordi studentene anvender grammatikkunnskapen til å løse oppgaver i nye sammenhenger (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet, 2015–2016). The paper presents newly developed teaching materials that enable Norwegian teacher students to read an authentic text in South Saami and get acquainted with the grammar through scaffolding activities and the online dictionary Nedtedigibaakoeh (n.d.). Within a single session the students get an insight into the language and tools and methods for exploring the language further alone or together with pupils. The materials do not presuppose proficiency in a Saami language. Saami languages are part of the cultural heritage that must be sustained by present and future generations (Utdanningsdirektoratet [Norwegian Directorate for Education and Training], 2020a). In a language subject like Norwegian, it is relevant to offer the students an insight into Saami language structure as well as language policy and sociolinguistic realities. There are challenges with implementing teaching on Saami topics in Norwegian teacher education in general (Olsen, Sollid & Johansen, 2017), and without Saami language proficiency, it may be especially challenging to teach Saami language structure. The paper shows how these challenges can be met through teaching materials that emphasise authenticity, student activity and internal motivation (Ryan & Deci, 2000). An execution in a first-year course in Norwegian didactics shows that the students master the tasks and they find the work on authentic South Saami song lyrics engaging and inspiring. With appropriate scaffolding, it is possible to work with Saami texts in Saami and let the students discover the structure of the language. Moreover, the materials have a grammar didactic potential: The students must actively use their knowledge about grammar and metalanguage in order to understand the Saami text and collaborate in the process. This can contribute to a sustained understanding of grammatical terms because the students apply their knowledge about grammar to solve new problems in new contexts (Haugen, 2019; Kunnskapsdepartementet [Ministry of Education and Research], 2015–2016). |
---|