Innenfraperspektiver og anerkjennelse i samisk kirkelig ungdomsarbeid

Artikkelen belyser hva som hadde betydning for at samiske ungdommer valgte å delta på samiske ungdomshelger arrangert av Samisk kirkeråd i perioden 2012–2017. ­Artikkelen bygger på et pilotprosjekt med intervjuer med tre samiske ungdommer som deltok på to eller flere ungdomshelger i denne perioden....

Full description

Bibliographic Details
Published in:Prismet
Main Author: Skum, Line M.
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:Norwegian
Published: University of Oslo Library 2024
Subjects:
Online Access:https://journals.uio.no/prismet/article/view/11374
https://doi.org/10.5617/pri.11374
Description
Summary:Artikkelen belyser hva som hadde betydning for at samiske ungdommer valgte å delta på samiske ungdomshelger arrangert av Samisk kirkeråd i perioden 2012–2017. ­Artikkelen bygger på et pilotprosjekt med intervjuer med tre samiske ungdommer som deltok på to eller flere ungdomshelger i denne perioden. Funnene vil i denne artikkelen bli drøftet i lys av ­personlige og faglige innenfra- og utenfraperspektiver på religioner og livssyn og anerkjennelse. Ungdommenes opplevelse av anerkjennelse av mangfoldige samiske identiteter og samiske språk blant lederne var av stor betydning for trivsel og for ønsket om å delta på lignende arrangement. Ledernes anerkjennelse står i sammenheng med deres innenfraperspektiver på samisk språk og samiske kulturtradisjoner og åndelige tradisjoner, noe som også kom til uttrykk innholdsmessig. Nøkkelord: Samisk trosopplæring, anerkjennelse, innenfraperspektiver, Samisk kirkeråd. The article highlights what was important for Sámi youths choosing to participate in Sámi youth- and leadership camps organized by the Sámi Church Council in the period 2012–2017. The article is based on a pilot project where three Sámi youths were interviewed after having participated in two or more youth and leadership camps during this period. The findings will, in this article, be discussed in the light of personal and professional inside and outside perspectives on religious education and recognition. The youths’ experience of recognition of diverse Sámi identities and Sámi languages by the leaders was of great importance for well-being and the desire to participate in similar events. The leaders’ recognition is linked to their inside perspectives on Sámi language, culture and spiritual traditions, and this was also expressed in the content of the camps. Keywords: Sámi faith education, acknowledgement, inside perspectives, Sámi Church Council