Endringer i forskningsaktiviteten ved Universitetssykehuset Nord-Norge

Bakgrunn: Norsk medisinsk forskning hevder seg dårlig i nordisk sammenheng. Ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) ble forskningsaktivitet og hindringer for klinisk forskning undersøkt med en spørreskjemaundersøkelse i år 2000. Denne undersøkelsen er nå gjentatt etter fem år for å se om forholde...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Norsk Epidemiologi
Main Authors: Eriksen, Bjørn Odvar, Evensen, Elin
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:English
Published: Norsk forening for epidemiologi - The Norwegian Epidemiological Association 2009
Subjects:
Online Access:http://www.ntnu.no/ojs/index.php/norepid/article/view/185
https://doi.org/10.5324/nje.v16i2.185
Description
Summary:Bakgrunn: Norsk medisinsk forskning hevder seg dårlig i nordisk sammenheng. Ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) ble forskningsaktivitet og hindringer for klinisk forskning undersøkt med en spørreskjemaundersøkelse i år 2000. Denne undersøkelsen er nå gjentatt etter fem år for å se om forholdene er endret.Materiale og metode: Alle leger og psykologer ved UNN fikk i mai 2005 tilsendt det samme spørreskjemaet som ble brukt i år 2000.Resultater: Etter purring hadde 433 (82%) av 530 spurte svart. 48% deltok i et pågående forskningsprosjekt (38% i et prosjekt som kvalifiserte til medforfatterskap, 5% i et prosjekt initiert av industrien, 5% i begge typer prosjekter). 22% av de spurte oppgav å ha doktorgrad, 28% hadde publisert i fagfellevurdert tidsskrift uten å ha doktorgrad, mens 28% ikke hadde publisert i slike tidsskrifter. Av faktorer som hindret forskning eller økt forskningsaktivitet, angav 84% mangel på tid, 52% faktorer som potensielt kunne avhjelpes av sykehusets apparat for forskningsstøtte og 35% andre faktorer. Uttrykt i prosentandeler var det små endringer i svarene i forhold til år 2000.Fortolkning: Det har ikke skjedd noen endring i andelen ansatte engasjert i forskning ved UNN fra 2000 til 2005. Fortsatt oppleves mangel på tid som den viktigste hindringen for forskning