Summary: | I 2020 ble det vedtatt at Elsa Laula Renberg skulle hedres med egen plass i Trondheim. Trondheim kommune har, sammen med andre aktuelle organisasjoner og aktører, arbeidet med hvordan utformingen og utsmykkingen av dette byrommet skal se ut. Byrommet er fremdeles under utvikling, og det gjenstår å se hva det endelige resultatet av prosjektet vil bli. I denne masteroppgaven presenteres en undersøkelse av fornorskingspolitikken, Elsa Laula Renberg og Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, sett sammen med mitt innsamlede datamateriale. Den overordnede problemstillingen denne studien adresserer er: «Hva er bakgrunnen for Elsa Laula Renbergs plass/Elsa Laula Renbergen sijjie i Trondheim, og hvilke målsettinger har Trondheim kommune for dette byrommet?». Denne studien er forankret i Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og historiebevissthet er et sentralt begrep i analysen. Annen utvalgt teori for denne studien inkluderer historiebruk, identitet, historiekultur og minner. For å besvare problemstillingen på en adekvat måte, formet jeg to forskningsspørsmål; Hva er den minnekulturelle konteksten for Elsa Laula Renbergs plass/Elsa Laula Renbergen sijjie? Hvordan kan stedet bidra til økt bevissthet rundt samisk historie, identitet og kulturarv? Disse spørsmålene har vært avgjørende for å strukturere analysen og besvare problemstillingen min. Dette er en kvalitativ studie, og metodene jeg har valgt for denne oppgaven er dokumentanalyse og tre fokuserte intervjuer. Dokumentanalysen ble utført på arkivmateriale som jeg fikk tilgang til fra Trondheim kommune, og dette materialet har fungert som sekundær- eller tilleggsdata. Jeg gjennomførte intervjuer med tre informanter fra Trondheim kommune, som alle er anonymisert. To av disse informantene ble intervjuet sammen. Den siste informanten, som ikke er anonymisert i denne studien, representerer det samiske miljøet i Trondheim. In 2020, it was decided that Elsa Laula Renberg would be honored with her own place in Trondheim municipality has, along with other ...
|