Samiske tema i lærebøker
Samstundes som samiske tema har fått større merksemd og har blitt meir debattert dei siste åra, har samiske tema blitt meir innlemma i læreplanen ved Kunnskapsløftet 2020, både generelt og i naturfag spesielt. Framleis er lærebøker hyppig nytta i naturfagundervisning, og det er difor aktuelt å under...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Nynorsk |
Published: |
NTNU
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3141981 |
_version_ | 1832477727179931648 |
---|---|
author | Staldvik, Kaja Færøy |
author2 | Munkebye, Eli |
author_facet | Staldvik, Kaja Færøy |
author_sort | Staldvik, Kaja Færøy |
collection | NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
description | Samstundes som samiske tema har fått større merksemd og har blitt meir debattert dei siste åra, har samiske tema blitt meir innlemma i læreplanen ved Kunnskapsløftet 2020, både generelt og i naturfag spesielt. Framleis er lærebøker hyppig nytta i naturfagundervisning, og det er difor aktuelt å undersøkje korleis lærebøker i naturfag presenterer og inkluderer samiske tema. Problemstillinga for denne studien er dermed; Korleis, og i kor stor grad, blir samiske tema inkludert i dagens naturfagsbøker på ungdomstrinn? For å finne svar på problemstillinga, er det gjennomført ei innhaldsanalyse av lærebøker, altså lærebokanalyse, med både kvalitative og kvantitative analysar. Analysen ga resultat kor alle tre utvalde lærebokseriar inkluderte samiske tema. Strategien for inkluderinga av temaa og kva for eit perspektiv som er teke, er likt i dei tre seriane, og er inkluderingsstrategi. Bokseriane inkluderer altså samiske tema, men frå eit majoritetsperspektiv. I motsetnad bør lærebokforfattarar strekkje seg etter å oppnå ein indigeniseringsstrategi, kor samiske tema blir presentert av samiske stemmer sjølv. Andre funn er at lærebokseriane legg til rette for oppnåing av kompetansemål i naturfag i ulik grad, og det det er eit avgrensa mangfald som kjem til syne med stor vekt på reindrift. Lærarrettleiingane har ikkje fagleg støtte eller er særleg til nytte for lærarar når det gjeld samiske tema. Lærebøkene og rettleiingane inkluderar altså ikkje samiske tema på ein særleg god måte, noko som kan føre til at elevar ikkje får kunnskap om samiske tema på ein god måte. Dette kan resultere i at elevane ikkje når kompetansemåla, men og at fordommar og stereotypiske framstillingar oppstår og oppretthaldast. Det er eit behov for ein meir bevisst tilnærming til inkludering av samiske tema i lærebøker og undervisning, med sikte på å fremje ei djupare forståing og å bidra til samisk revitalisering. Implikasjoner for denne studien vil generelt vere at samiske tema bør få eit større og djupare fokus i undervisning og lærebøker, og at ... |
format | Master Thesis |
genre | reindrift samisk |
genre_facet | reindrift samisk |
geographic | Føre |
geographic_facet | Føre |
id | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3141981 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Nynorsk) |
long_lat | ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) |
op_collection_id | ftntnutrondheimi |
op_relation | no.ntnu:inspera:188162219:51857106 https://hdl.handle.net/11250/3141981 |
publishDate | 2024 |
publisher | NTNU |
record_format | openpolar |
spelling | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3141981 2025-05-18T14:06:40+00:00 Samiske tema i lærebøker Staldvik, Kaja Færøy Munkebye, Eli 2024 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3141981 nno nno NTNU no.ntnu:inspera:188162219:51857106 https://hdl.handle.net/11250/3141981 Master thesis 2024 ftntnutrondheimi 2025-04-23T04:50:48Z Samstundes som samiske tema har fått større merksemd og har blitt meir debattert dei siste åra, har samiske tema blitt meir innlemma i læreplanen ved Kunnskapsløftet 2020, både generelt og i naturfag spesielt. Framleis er lærebøker hyppig nytta i naturfagundervisning, og det er difor aktuelt å undersøkje korleis lærebøker i naturfag presenterer og inkluderer samiske tema. Problemstillinga for denne studien er dermed; Korleis, og i kor stor grad, blir samiske tema inkludert i dagens naturfagsbøker på ungdomstrinn? For å finne svar på problemstillinga, er det gjennomført ei innhaldsanalyse av lærebøker, altså lærebokanalyse, med både kvalitative og kvantitative analysar. Analysen ga resultat kor alle tre utvalde lærebokseriar inkluderte samiske tema. Strategien for inkluderinga av temaa og kva for eit perspektiv som er teke, er likt i dei tre seriane, og er inkluderingsstrategi. Bokseriane inkluderer altså samiske tema, men frå eit majoritetsperspektiv. I motsetnad bør lærebokforfattarar strekkje seg etter å oppnå ein indigeniseringsstrategi, kor samiske tema blir presentert av samiske stemmer sjølv. Andre funn er at lærebokseriane legg til rette for oppnåing av kompetansemål i naturfag i ulik grad, og det det er eit avgrensa mangfald som kjem til syne med stor vekt på reindrift. Lærarrettleiingane har ikkje fagleg støtte eller er særleg til nytte for lærarar når det gjeld samiske tema. Lærebøkene og rettleiingane inkluderar altså ikkje samiske tema på ein særleg god måte, noko som kan føre til at elevar ikkje får kunnskap om samiske tema på ein god måte. Dette kan resultere i at elevane ikkje når kompetansemåla, men og at fordommar og stereotypiske framstillingar oppstår og oppretthaldast. Det er eit behov for ein meir bevisst tilnærming til inkludering av samiske tema i lærebøker og undervisning, med sikte på å fremje ei djupare forståing og å bidra til samisk revitalisering. Implikasjoner for denne studien vil generelt vere at samiske tema bør få eit større og djupare fokus i undervisning og lærebøker, og at ... Master Thesis reindrift samisk NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Føre ENVELOPE(14.465,14.465,68.663,68.663) |
spellingShingle | Staldvik, Kaja Færøy Samiske tema i lærebøker |
title | Samiske tema i lærebøker |
title_full | Samiske tema i lærebøker |
title_fullStr | Samiske tema i lærebøker |
title_full_unstemmed | Samiske tema i lærebøker |
title_short | Samiske tema i lærebøker |
title_sort | samiske tema i lærebøker |
url | https://hdl.handle.net/11250/3141981 |