Modeling of Subsea CO2 Transportation and Injection Pipe Networks, The Case of Snøhvit

Gassinjeksjon har vært brukt i olje- og gassindustrien i mange år og har bidratt til å utvinne millioner av fat som ikke kunne blitt utvunnet med den primære drivmekanismen. Distribusjonsnettverk for gassinjeksjon blir vanligvis ikke bygget i feltet i den tidlige utviklingsfasen, men blir senere int...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Emmanuel Paul Azebeokhai
Other Authors: Milan Edvard Wolf Stanko
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3131758
Description
Summary:Gassinjeksjon har vært brukt i olje- og gassindustrien i mange år og har bidratt til å utvinne millioner av fat som ikke kunne blitt utvunnet med den primære drivmekanismen. Distribusjonsnettverk for gassinjeksjon blir vanligvis ikke bygget i feltet i den tidlige utviklingsfasen, men blir senere integrert i feltet etter at noen brønner har opplevd et trykkfall for å oppnå nødvendig produksjonsrate. Denne nye gassinjeksjonslinjen må imidlertid modelleres til den optimale posisjonen som kan oppnå optimal injeksjon før den implementeres i feltet. Programvare som GAP og Prosper er vanlige kommersielle programmer implementert i modellering av effektive distribusjons- og injeksjonsnettverk for rørledninger og har vist seg å være vellykkede. Denne kunnskapen om modellering av gassinjeksjonsnettverk kan overføres til modellering av CO2-transport- og injeksjonsnettverk. Fanget CO2 fra store utslippskilder som betydelige fossile brenselkraftverk, sement- og stålverk, anlegg for biomasseenergi, anlegg for syntetisk brensel og LNG-anlegg (Liquefied Natural Gas) som det på Hammerfest, 140 kilometer til Snøhvit-feltet, må transporteres og injiseres subsea ved hjelp av ulike injeksjonsbrønner. Kunnskap fra modellering av gassinjeksjonsnettverk kan studeres for å hjelpe til med å modellere subsea CO2-transport- og injeksjonsrørnettverk på en hensiktsmessig måte. Som en del av studien om CO2-lagring er utviklingen av modeller for CO2-injeksjonsnettverk et viktig skritt for å forstå transport og injeksjon av CO2. Hovedmålet med denne avhandlingen er å modellere en syntetisk sak basert på Snøhvit CO2-lagring. Skaffe resultater ved hjelp av GAP og Prosper, som er programvare primært utviklet for olje- og gassapplikasjoner. Utføre sensitivitetsanalyser ved å variere parametere som injeksjonstrykk, temperatur, injektivitetsindeks, brønntoppoke, etc., og forutsi CO2-egenskaper gjennom hele rørledningen. Modellering av subsea CO2-transport- og injeksjonsrørnettverk er et tema som dekkes i svært begrenset litteratur. Derfor ble noen ...