Joik i kirka? - om samisk kultur i norsk kirkemusikk i dag

Hvilken plass har samisk tradisjonsmusikk i Den norske kirkes liturgi og musikkliv? Med utgangspunkt i hendelsene rundt en konfliktfylt konsert i Kautokeino kirke i 2013, og med kirkemusikkens historie og samisk kultur og tradisjonsmusikk som perspektiv, diskuterer denne oppgaven joikens plass i kir...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Gieselmann, Esther Torsvik
Other Authors: Rise, Harald
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3125838
Description
Summary:Hvilken plass har samisk tradisjonsmusikk i Den norske kirkes liturgi og musikkliv? Med utgangspunkt i hendelsene rundt en konfliktfylt konsert i Kautokeino kirke i 2013, og med kirkemusikkens historie og samisk kultur og tradisjonsmusikk som perspektiv, diskuterer denne oppgaven joikens plass i kirka i dag. Diskusjonen støtter seg på to hovedretninger. Den første går i dybden på begrepet kirkemusikk, ved å studere historien til musikk i kirka og drøfte hvilken posisjon kunst og kultur har i Den norske kirke. Den andre reflekterer hvilken rolle fornorskingsprosessen i Sápmi har hatt for samenes kristendomforståelse, kulturliv, og forholdet til sitt unike musikkuttrykk: joiken. Samtidig synes det å være en viss uklarhet i kirkens kulturpolitikk, og i spørsmålet om beslutningsrett angående musikk som fremføres i kirka. Både forskningsrapporter og kirkelige dokumenter signaliserer at Den norske kirke ønsker å være åpen for et mangfold av kulturelle uttrykk fra samtiden. Fornorskingen av Sápmi førte til at enkelte samer føler skam og tar avstand fra deler av sin kultur, ved å forby joik i kirka. Læstadianismen er en retning innen kristendommen som både har hjulpet samene med å bevare sin egen kultur, men samtidig har fordømt joiken. Målet med oppgaven er å bidra til innsikt og forståelse om spørsmålet, som har vært konfliktfylt og vanskelig for alle de berørte partene – særlig samene. What role does Sámi traditional music play in the liturgy and musical life of the Church of Norway? In this thesis I will discuss the role of joik in the Church of Norway, based on a conflict-filled concert held in Kautokeino church in 2013 and with regards to church music history and Sámi culture and musical tradition. The discussion revolves around two primary directions. The first direction studies the term church music by studying the history of music in church and discussing the role art and culture has in the Church of Norway. The second direction reflects on which role the Norwegianization has had in the Sami’s understanding ...