Samisk flerspråklighet og utredning av språkvansker

Sammendrag Tittel: Samisk flerspråklighet og utredning av språkvansker Formålet med studien er å belyse at utredning av språkvansker er utfordrende for fagpersoner på grunn av ulik eksponering av språkene som brukes av samiske skolebarn. Studien undersøker om testing av språkvansker med Screeningste...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Eira, Ella
Other Authors: Norvik, Monica
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3095028
Description
Summary:Sammendrag Tittel: Samisk flerspråklighet og utredning av språkvansker Formålet med studien er å belyse at utredning av språkvansker er utfordrende for fagpersoner på grunn av ulik eksponering av språkene som brukes av samiske skolebarn. Studien undersøker om testing av språkvansker med Screeningstestene Språk 6-16, en norsk og en nordsamisk versjon, kan anvendes for å indikere språkvansker hos flerspråklige samiske elever. Det undersøkes om gjensidig påvirkning, overføring og andre språklige fenomener mellom språk kan bidra til å få et helthetlig bilde av tilstedeværelse av språkvansker hos språkbrukeren. Problemstilling: Kan den norske og den samiske versjonen av screeningstesten Språk 6-16 anvendes for flerspråklige samiske elever med nordsamisk som førstespråk og norsk som andrespråk, for å indikere språkvansker? Problemstillingen har følgende konkrete forskningsspørsmål: Hvilke vurderinger gjør fagpersoner om screeningtestene Språk 6–16 ved testing og utredning av flerspråklige elever? Kan man ved analyse av en elevs språkvanskeprofil indikere feilformer, overføring og påvirkning i elevens første- eller andrespråk? Gjennom et fenomenologisk perspektiv, ved bruk av kvalitativ metode, ønskes det å gjenspeile en komplementær tilnærming av språkvansker ved testing av flerspråklige. Et kvalitativt- og semistrukturert intervju er gjennomført av fire lærere. En deduktiv og en induktiv tilnærming gjennom hele prosessen skal vise sammenhengen mellom fremlagt teori, analyseprosessen og resultat med Stegvis deduktiv-induktiv metode. Resultatene indikerer at den norske og den samiske versjonen av Språk 6-16 kan anvendes til testing av samiske flerspråklige, men at en ikke vil få et helhetlig vurdering av barnets språkvansker, bare ved å bruke testene. Det kan tyde på at en kan få en helhetlig vurdering ved å reflektere over språkdominans, se etter forskjeller i begge språk, vurdere årsakene til språkvanskene og foreslå tiltak til de ulike språkvanskeindikatorene. Testene kan ikke brukes for å få vokabularkjennskap hos ...