Summary: | Det elektriske kraftsystemet gjennomgår for tiden en betydelig transformasjon som respons på den globale utfordringen med klimaendringer. Denne transformasjonen innebærer integrasjon av en økende mengde fornybar energi og kraftproduksjon på distribusjonsnivå. Disse teknologiene gir utfordringer for systemoperatører når det gjelder systemstabilitet. For å effektivt håndtere denne overgangen og sikre effektiv drift av det utviklende kraftsystemet, er implementering av fleksible løsninger avgjørende. Norge, med sin omfattende kystlinje og rikelige ressurser, har en fremtredende posisjon som sjømateksportør. For å møte det presserende behovet for å redusere utslipp, er det essensielt at den maritime sektoren i Norge bidrar til bærekraftige løsninger. Elektrifiseringen av fiskebåtene i Lofoten representerer en mulighet for å oppnå målene for utslippsreduksjon og integrere en nullutslippsdrivlinje. Imidlertid skaper denne overgangen utfordringer for kapasiteten og driften av det lokale kraftsystemet. Denne masteroppgaven har som mål å undersøke i hvilken grad elektrifiseringen av fiskeflåten i Lofoten påvirker det lokale distribusjonsnettet. I tillegg vil den demonstrere hvordan den fleksible driften av en et vann-elektrolyseanlegg kan opereres for å minimere konsekvensene av elektrifis- eringen. Nettverksdata er innhentet fra den lokale distribusjonsnett-operatøren Elmea, og har blitt brukt til å lage en realistisk nettverksmodell i simuleringsverktøyet DIgSILENT Power Fac- tory. Lastdata fra 2022 er implementert i programvaren for å muliggjøre simuleringer basert på daglige, ukentlige og årlige scenarier, som danner grunnlaget for scenariooppbyggingen. Videre er det utviklet en modell for elektrolyseanlegget for å representere dets egenskaper. Elektrolysean- legget er implementert i enden av radialen på den delen av distributsjonsnetttet som blir analysert. Analysen av dagens nettverk, med lastdata fra 2022, indikerer at elektrifiseringen av fiskeflåten i Lofoten har relativt liten innvirkning på det lokale ...
|