Modellering i DIANA FEA og kapasitetskontroll av Herøysund bru

Oppgaven omhandler Herøysund bru, som er en etteroppspent betongbru i Nordland fylke. Brua er en del av et pågående forskningsprosjekt, og i den forbindelse er overbygningens kapasitet i intakt tilstand vurdert, i henhold til Eurokode 2. Her er tre utvalgte snitt kontrollert. Det fremkom at den er t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Steffensen, Therese, Sikveland, Brage
Other Authors: Cantero, Daniel
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2023
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3093186
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3093186
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3093186 2023-10-29T02:38:03+01:00 Modellering i DIANA FEA og kapasitetskontroll av Herøysund bru Steffensen, Therese Sikveland, Brage Cantero, Daniel 2023 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3093186 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:146720801:92968509 https://hdl.handle.net/11250/3093186 Master thesis 2023 ftntnutrondheimi 2023-10-04T22:46:26Z Oppgaven omhandler Herøysund bru, som er en etteroppspent betongbru i Nordland fylke. Brua er en del av et pågående forskningsprosjekt, og i den forbindelse er overbygningens kapasitet i intakt tilstand vurdert, i henhold til Eurokode 2. Her er tre utvalgte snitt kontrollert. Det fremkom at den er tilstrekkelig dimensjonert med hensyn på bøyemoment. Modellering utføres i dataprogrammet DIANA FEA, som benytter elementmetoden under beregning. Innledningsvis er det utført tester på enkle modeller for å finne mest optimale metoder å benytte videre. Her ble det blant annet undersøkt hvordan symmetri kan benyttes for å forenkle modellen, og dermed oppnå redusert beregningstid. Basert på dette er det dannet en halvert modell av brua, hvor laster innføres. Grunnlag for modellering og beregninger er arbeidstegninger fra opprinnelig prosjektering. Brua påkjennes av egenlast, spennkraft, trafikklast og vindlast. Lastene er funnet i henhold til aktuelle Eurokoder, samt håndbøker fra Statens vegvesen. Videre er de beregnet med lineær analyse i ulike lastkombinasjoner. Ettersom brua og armeringens geometri er noe kompleks, er det dannet et Python-script for å modellere dette mer effektivt. Kapasitetskontroll av utvalgte snitt er utført gjennom håndberegninger i programmet Mathcad. Resultater er sammenlignet med beregninger tidligere utført for brua. Slik er det undersøkt hvilke forskjeller som oppstår ved bruk av ulike beregningsregler og metoder. Det fremkom at brua trolig har bedre kapasitet enn funnet tidligere. Avslutningsvis utføres det en probabilitetsstudie angående bruas sviktsannsynlighet med hensyn på ulike materialdata for spennarmering og betong. Det undersøkes hvilken innvirkning en endring av friksjonskoeffisient og betongens trykkfasthet vil ha på bruas kapasitet og bøyemoment. Probabilitetsstudien viste at bøyemoment ble påvirket mest av friksjonskoeffisienten, og at betongkvaliteten hadde mindre innflytelse. For kapasiteten hadde kun betongkvaliteten en innvirkning. The objective of this assignment concerns ... Master Thesis Nordland Nordland Nordland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Oppgaven omhandler Herøysund bru, som er en etteroppspent betongbru i Nordland fylke. Brua er en del av et pågående forskningsprosjekt, og i den forbindelse er overbygningens kapasitet i intakt tilstand vurdert, i henhold til Eurokode 2. Her er tre utvalgte snitt kontrollert. Det fremkom at den er tilstrekkelig dimensjonert med hensyn på bøyemoment. Modellering utføres i dataprogrammet DIANA FEA, som benytter elementmetoden under beregning. Innledningsvis er det utført tester på enkle modeller for å finne mest optimale metoder å benytte videre. Her ble det blant annet undersøkt hvordan symmetri kan benyttes for å forenkle modellen, og dermed oppnå redusert beregningstid. Basert på dette er det dannet en halvert modell av brua, hvor laster innføres. Grunnlag for modellering og beregninger er arbeidstegninger fra opprinnelig prosjektering. Brua påkjennes av egenlast, spennkraft, trafikklast og vindlast. Lastene er funnet i henhold til aktuelle Eurokoder, samt håndbøker fra Statens vegvesen. Videre er de beregnet med lineær analyse i ulike lastkombinasjoner. Ettersom brua og armeringens geometri er noe kompleks, er det dannet et Python-script for å modellere dette mer effektivt. Kapasitetskontroll av utvalgte snitt er utført gjennom håndberegninger i programmet Mathcad. Resultater er sammenlignet med beregninger tidligere utført for brua. Slik er det undersøkt hvilke forskjeller som oppstår ved bruk av ulike beregningsregler og metoder. Det fremkom at brua trolig har bedre kapasitet enn funnet tidligere. Avslutningsvis utføres det en probabilitetsstudie angående bruas sviktsannsynlighet med hensyn på ulike materialdata for spennarmering og betong. Det undersøkes hvilken innvirkning en endring av friksjonskoeffisient og betongens trykkfasthet vil ha på bruas kapasitet og bøyemoment. Probabilitetsstudien viste at bøyemoment ble påvirket mest av friksjonskoeffisienten, og at betongkvaliteten hadde mindre innflytelse. For kapasiteten hadde kun betongkvaliteten en innvirkning. The objective of this assignment concerns ...
author2 Cantero, Daniel
format Master Thesis
author Steffensen, Therese
Sikveland, Brage
spellingShingle Steffensen, Therese
Sikveland, Brage
Modellering i DIANA FEA og kapasitetskontroll av Herøysund bru
author_facet Steffensen, Therese
Sikveland, Brage
author_sort Steffensen, Therese
title Modellering i DIANA FEA og kapasitetskontroll av Herøysund bru
title_short Modellering i DIANA FEA og kapasitetskontroll av Herøysund bru
title_full Modellering i DIANA FEA og kapasitetskontroll av Herøysund bru
title_fullStr Modellering i DIANA FEA og kapasitetskontroll av Herøysund bru
title_full_unstemmed Modellering i DIANA FEA og kapasitetskontroll av Herøysund bru
title_sort modellering i diana fea og kapasitetskontroll av herøysund bru
publisher NTNU
publishDate 2023
url https://hdl.handle.net/11250/3093186
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_relation no.ntnu:inspera:146720801:92968509
https://hdl.handle.net/11250/3093186
_version_ 1781063702336765952