Samiske tema i lærebøker

I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan samiske tema blir fremstilt i samfunnsfaglige lærebøker på ungdomstrinnet. Oppgaven ser på hvordan fokuset, omfanget, innholdet og tematiseringen innenfor det samiske feltet har endret seg fra Kunnskapsløftet 2006 (LK06) til Kunnskapsløftet 2020 (LK20...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Øverås, Frida Hilmo
Other Authors: Klein, Jørgen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3047591
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3047591
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3047591 2023-05-15T18:14:54+02:00 Samiske tema i lærebøker Øverås, Frida Hilmo Klein, Jørgen 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3047591 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:127270363:65590486 https://hdl.handle.net/11250/3047591 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2023-02-01T23:43:21Z I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan samiske tema blir fremstilt i samfunnsfaglige lærebøker på ungdomstrinnet. Oppgaven ser på hvordan fokuset, omfanget, innholdet og tematiseringen innenfor det samiske feltet har endret seg fra Kunnskapsløftet 2006 (LK06) til Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Problemstillingen er: Hvilke temaer blir vektlagt innenfor det samiske feltet, og hvordan blir samene framstilt i samfunnsfagbøker før og etter fagfornyelsen? Det empiriske materialet er basert på åtte ulike læreverk fra fire ulike forlag og to læreplanperioder. Jeg har også undersøkt hvordan innhold og omfang gjenspeiler det samiske innholdet i læreplanen for samfunnsfag. Det er foretatt en gjennomlesing av hvert læreverk hvor det er registrert alle steder hvor ordene «same» og «samisk» blir nevnt. Med en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse har jeg undersøkt om det har blitt mer samisk innhold i de nye læreverkene, samt om innhold og tematikk har endret seg. Den kvalitative lærebokanalysen er delt inn i fem kategorier basert på hvilke temaer som er fremtredende om samer i lærebøkene. Disse temaene er fornorskningspolitikken, motstand, samisk identitet og urfolkskunnskap samt en kategori med nye perspektiver som kommer fram i LK20, men som ikke ble nevnt i LK06. Analysen viser at det har skjedd en vesentlig endring både når det gjelder omfang og fremstillingen av samer i lærebøkene fra LK06 til LK20. Den nye læreplanen viser et tydelig økt fokus på samisk innhold i skolen og dette ser ut til å gjenspeiles i læreverkene. Funnene jeg har gjort viser at fagstoffet går mer i dybden og er mer nyansert nå, enn før. Fokuset har endret seg fra å i hovedsak handle om historiske perspektiver til å bli mer samtidsrelatert. Vi ser også en endring i form av at den samiske befolkningen i større grad trekkes fram som deltakende aktører i samfunnet. Det er fortsatt en vei å gå når det gjelder fokus på og hvordan vi fremstiller samiske tema i lærebøkene, men analysen viser at trenden går riktig vei. Samiske ... Master Thesis samisk NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan samiske tema blir fremstilt i samfunnsfaglige lærebøker på ungdomstrinnet. Oppgaven ser på hvordan fokuset, omfanget, innholdet og tematiseringen innenfor det samiske feltet har endret seg fra Kunnskapsløftet 2006 (LK06) til Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Problemstillingen er: Hvilke temaer blir vektlagt innenfor det samiske feltet, og hvordan blir samene framstilt i samfunnsfagbøker før og etter fagfornyelsen? Det empiriske materialet er basert på åtte ulike læreverk fra fire ulike forlag og to læreplanperioder. Jeg har også undersøkt hvordan innhold og omfang gjenspeiler det samiske innholdet i læreplanen for samfunnsfag. Det er foretatt en gjennomlesing av hvert læreverk hvor det er registrert alle steder hvor ordene «same» og «samisk» blir nevnt. Med en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse har jeg undersøkt om det har blitt mer samisk innhold i de nye læreverkene, samt om innhold og tematikk har endret seg. Den kvalitative lærebokanalysen er delt inn i fem kategorier basert på hvilke temaer som er fremtredende om samer i lærebøkene. Disse temaene er fornorskningspolitikken, motstand, samisk identitet og urfolkskunnskap samt en kategori med nye perspektiver som kommer fram i LK20, men som ikke ble nevnt i LK06. Analysen viser at det har skjedd en vesentlig endring både når det gjelder omfang og fremstillingen av samer i lærebøkene fra LK06 til LK20. Den nye læreplanen viser et tydelig økt fokus på samisk innhold i skolen og dette ser ut til å gjenspeiles i læreverkene. Funnene jeg har gjort viser at fagstoffet går mer i dybden og er mer nyansert nå, enn før. Fokuset har endret seg fra å i hovedsak handle om historiske perspektiver til å bli mer samtidsrelatert. Vi ser også en endring i form av at den samiske befolkningen i større grad trekkes fram som deltakende aktører i samfunnet. Det er fortsatt en vei å gå når det gjelder fokus på og hvordan vi fremstiller samiske tema i lærebøkene, men analysen viser at trenden går riktig vei. Samiske ...
author2 Klein, Jørgen
format Master Thesis
author Øverås, Frida Hilmo
spellingShingle Øverås, Frida Hilmo
Samiske tema i lærebøker
author_facet Øverås, Frida Hilmo
author_sort Øverås, Frida Hilmo
title Samiske tema i lærebøker
title_short Samiske tema i lærebøker
title_full Samiske tema i lærebøker
title_fullStr Samiske tema i lærebøker
title_full_unstemmed Samiske tema i lærebøker
title_sort samiske tema i lærebøker
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3047591
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation no.ntnu:inspera:127270363:65590486
https://hdl.handle.net/11250/3047591
_version_ 1766187922738905088