Samiske tema i lærebøker

I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan samiske tema blir fremstilt i samfunnsfaglige lærebøker på ungdomstrinnet. Oppgaven ser på hvordan fokuset, omfanget, innholdet og tematiseringen innenfor det samiske feltet har endret seg fra Kunnskapsløftet 2006 (LK06) til Kunnskapsløftet 2020 (LK20...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Øverås, Frida Hilmo
Other Authors: Klein, Jørgen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3047591
Description
Summary:I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan samiske tema blir fremstilt i samfunnsfaglige lærebøker på ungdomstrinnet. Oppgaven ser på hvordan fokuset, omfanget, innholdet og tematiseringen innenfor det samiske feltet har endret seg fra Kunnskapsløftet 2006 (LK06) til Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Problemstillingen er: Hvilke temaer blir vektlagt innenfor det samiske feltet, og hvordan blir samene framstilt i samfunnsfagbøker før og etter fagfornyelsen? Det empiriske materialet er basert på åtte ulike læreverk fra fire ulike forlag og to læreplanperioder. Jeg har også undersøkt hvordan innhold og omfang gjenspeiler det samiske innholdet i læreplanen for samfunnsfag. Det er foretatt en gjennomlesing av hvert læreverk hvor det er registrert alle steder hvor ordene «same» og «samisk» blir nevnt. Med en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse har jeg undersøkt om det har blitt mer samisk innhold i de nye læreverkene, samt om innhold og tematikk har endret seg. Den kvalitative lærebokanalysen er delt inn i fem kategorier basert på hvilke temaer som er fremtredende om samer i lærebøkene. Disse temaene er fornorskningspolitikken, motstand, samisk identitet og urfolkskunnskap samt en kategori med nye perspektiver som kommer fram i LK20, men som ikke ble nevnt i LK06. Analysen viser at det har skjedd en vesentlig endring både når det gjelder omfang og fremstillingen av samer i lærebøkene fra LK06 til LK20. Den nye læreplanen viser et tydelig økt fokus på samisk innhold i skolen og dette ser ut til å gjenspeiles i læreverkene. Funnene jeg har gjort viser at fagstoffet går mer i dybden og er mer nyansert nå, enn før. Fokuset har endret seg fra å i hovedsak handle om historiske perspektiver til å bli mer samtidsrelatert. Vi ser også en endring i form av at den samiske befolkningen i større grad trekkes fram som deltakende aktører i samfunnet. Det er fortsatt en vei å gå når det gjelder fokus på og hvordan vi fremstiller samiske tema i lærebøkene, men analysen viser at trenden går riktig vei. Samiske ...