Analysis of Arctic shipping operations using enhanced historical AIS data

Dagens utfordringer for en bærekraftig utvikling av den maritime næringer i Arktisk inkluderer å opprettholde konkurransefortrinne globalt, optimalisere energikilder og minimere den totale miljøpåvirkning. International Maritime Organization (IMO) anbefaler POLARIS som en akseptabel metodikk for å b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolbjørnsgard, Sindre
Other Authors: Kim, Ekaterina, Asbjørnslett, Bjørn Egil, Mejlaender-Larsen, Morten, Panchi, Nabil
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3036211
Description
Summary:Dagens utfordringer for en bærekraftig utvikling av den maritime næringer i Arktisk inkluderer å opprettholde konkurransefortrinne globalt, optimalisere energikilder og minimere den totale miljøpåvirkning. International Maritime Organization (IMO) anbefaler POLARIS som en akseptabel metodikk for å bestemme og sett operasjonelle begrensninger i is. Til tross for flere begrensninger, er POLARIS i dag «en pilar i den overordnede beslutningsprosessen til ulike interessenter som klasseselskaper, kapteiner og redere» (1). RIO kan beregnes fra tilgjengelige data, og et fartøys operabilitet kan bestemmes. POLARIS kan brukes til to primære formål (planlegging eller som et beslutningsverktøy ombord). Erfaring fra POLARIS som et planleggingsverktøy er imidlertid begrenset. Hovedmålet med denne oppgaven har vært å studere følgende forskningsspørsmål: i hvilken grad kan POLARIS, basert på tilgjengelig isinformasjon, brukes til planleggingsformål? Oppgaven var basert på et samarbeid mellom Det Norske Veritas (DNV) og Institutt for marin teknologi (IMT). DNV var med på fire møter og ga tilgang til en ekspert på POLARIS og operasjoner under polarkoden. Denne masteroppgaven presenterer en metodikk for å vurdere operasjonell risiko basert på historiske og tilgjengelige data. I den første delen av denne oppgaven ble det gjennomført en valideringsstudie av relevante datakilder for isforhold, AIS-data og isklasser. Denne delen ble ansett som vesentlig for å bestemme i hvilken grad POLARIS kan brukes til planleggingsformål. I andre del ble RIO-beregninger basert på historiske data presentert. Fartøyer med lavere isklasser var i 99,45 % av AIS-meldingene som ble samlet inn innenfor deres RIO-grenser. Denne delen av arbeidet etablerte en sammenheng mellom operasjonell risiko, antall dager til nærmeste iskart, og hastighet basert på RIO-beregninger fra den utviklede modellen. I siste del ble det utviklet en prediktiv metode for å forutsi et fartøys operasjonelle begrensninger for en gitt uke basert på en historisk AIS-rute og iskart. ...