DINA module integration on underwater vehicles on underwater vehicles for improved under-ice capability and autonomy

Ubemannet Undervanns Farkoster; UUVer for forkortelsen på engelsk, med den tilgjengelige teknologien, er avhengig av overflatefartøyer for å være utplassert og berget. Når de gjennomfører et oppdrag, har de behov enten av å ha tilkobling til overflatefartøyet eller fra tid til annen stige til overfl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Casillas Rodríguez, Jorge Manuel
Other Authors: Ludvigsen, Martin-Forsman, Pekka
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3029422
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3029422
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3029422 2023-05-15T17:05:15+02:00 DINA module integration on underwater vehicles on underwater vehicles for improved under-ice capability and autonomy Casillas Rodríguez, Jorge Manuel Ludvigsen, Martin-Forsman, Pekka 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3029422 eng eng NTNU no.ntnu:inspera:106583545:99791822 https://hdl.handle.net/11250/3029422 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-12-07T23:42:41Z Ubemannet Undervanns Farkoster; UUVer for forkortelsen på engelsk, med den tilgjengelige teknologien, er avhengig av overflatefartøyer for å være utplassert og berget. Når de gjennomfører et oppdrag, har de behov enten av å ha tilkobling til overflatefartøyet eller fra tid til annen stige til overflaten til å operere pålitelig ut i havet. Dette fører til logistiske utfordringer og begrensning til UUVene sin autonomi på grunn av at UUVer ikke kan være avhengig av overflaten uten å utsette seg for fare av å bli skadet eller mistet når de opererer når værforholdene er ekstreme eller områder hvor havoverflaten fryses. Denne oppgaven foreslår en stasjon som vil tillate UUVer å operere med helt autonomi uten avhengigheten av overflaten for stasjonen integrerer den multikommunikasjonsmodulen utviklet i MarTERA UNDINA prosjektet som har formålet av å gi UUVene muligheten til å utføre sin kommunikasjon og navigasjon når de er undervanns. Den modulen vil også gi UUVene muligheten til å lade opp batteriene sine uten å måtte være hentet tilbake til basen, som betyr at UUVene kunne is stedet lade batteriet opp mellom oppdrag ved å dokke inn i stasjonen. Det foreslått mekaniske designet til stasjonen er bevist til å være egnet for sin planlagt installasjonen i Trondheimsfjorden med å møte anbefalte praksiser og standarder til DNV som forsikrer den bærekraftige bygningen av strukturen i tillegg til sin trygge installasjon med ei dekkskran. Til slutt foreslås et alternativt design til stasjonen. Dette designet har som hensikt til å egne stasjonen for sin installasjon i andre steder som Kongsfjorden i Svalbard hvor stasjonen også kunne hjelpe utplassere UUVer med høyere pålitelighet. De neste skrittene i denne arbeidslinja er å bygge den foreslått stasjonen, etterpå kan den være installert i sin tiltenkte beliggenhet og å utvikle den induktive modulen som fortsatt er i konsepttilstand. Unmanned Underwater Vehicles (UUVs) currently depend surface vessels for their launch and recovery. While operating they still need either to ... Master Thesis Kongsfjord* Kongsfjorden Svalbard NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Svalbard Basen ENVELOPE(-13.400,-13.400,-73.333,-73.333) Stige ENVELOPE(6.665,6.665,62.535,62.535) Berget ENVELOPE(15.386,15.386,68.388,68.388)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language English
description Ubemannet Undervanns Farkoster; UUVer for forkortelsen på engelsk, med den tilgjengelige teknologien, er avhengig av overflatefartøyer for å være utplassert og berget. Når de gjennomfører et oppdrag, har de behov enten av å ha tilkobling til overflatefartøyet eller fra tid til annen stige til overflaten til å operere pålitelig ut i havet. Dette fører til logistiske utfordringer og begrensning til UUVene sin autonomi på grunn av at UUVer ikke kan være avhengig av overflaten uten å utsette seg for fare av å bli skadet eller mistet når de opererer når værforholdene er ekstreme eller områder hvor havoverflaten fryses. Denne oppgaven foreslår en stasjon som vil tillate UUVer å operere med helt autonomi uten avhengigheten av overflaten for stasjonen integrerer den multikommunikasjonsmodulen utviklet i MarTERA UNDINA prosjektet som har formålet av å gi UUVene muligheten til å utføre sin kommunikasjon og navigasjon når de er undervanns. Den modulen vil også gi UUVene muligheten til å lade opp batteriene sine uten å måtte være hentet tilbake til basen, som betyr at UUVene kunne is stedet lade batteriet opp mellom oppdrag ved å dokke inn i stasjonen. Det foreslått mekaniske designet til stasjonen er bevist til å være egnet for sin planlagt installasjonen i Trondheimsfjorden med å møte anbefalte praksiser og standarder til DNV som forsikrer den bærekraftige bygningen av strukturen i tillegg til sin trygge installasjon med ei dekkskran. Til slutt foreslås et alternativt design til stasjonen. Dette designet har som hensikt til å egne stasjonen for sin installasjon i andre steder som Kongsfjorden i Svalbard hvor stasjonen også kunne hjelpe utplassere UUVer med høyere pålitelighet. De neste skrittene i denne arbeidslinja er å bygge den foreslått stasjonen, etterpå kan den være installert i sin tiltenkte beliggenhet og å utvikle den induktive modulen som fortsatt er i konsepttilstand. Unmanned Underwater Vehicles (UUVs) currently depend surface vessels for their launch and recovery. While operating they still need either to ...
author2 Ludvigsen, Martin-Forsman, Pekka
format Master Thesis
author Casillas Rodríguez, Jorge Manuel
spellingShingle Casillas Rodríguez, Jorge Manuel
DINA module integration on underwater vehicles on underwater vehicles for improved under-ice capability and autonomy
author_facet Casillas Rodríguez, Jorge Manuel
author_sort Casillas Rodríguez, Jorge Manuel
title DINA module integration on underwater vehicles on underwater vehicles for improved under-ice capability and autonomy
title_short DINA module integration on underwater vehicles on underwater vehicles for improved under-ice capability and autonomy
title_full DINA module integration on underwater vehicles on underwater vehicles for improved under-ice capability and autonomy
title_fullStr DINA module integration on underwater vehicles on underwater vehicles for improved under-ice capability and autonomy
title_full_unstemmed DINA module integration on underwater vehicles on underwater vehicles for improved under-ice capability and autonomy
title_sort dina module integration on underwater vehicles on underwater vehicles for improved under-ice capability and autonomy
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3029422
long_lat ENVELOPE(-13.400,-13.400,-73.333,-73.333)
ENVELOPE(6.665,6.665,62.535,62.535)
ENVELOPE(15.386,15.386,68.388,68.388)
geographic Svalbard
Basen
Stige
Berget
geographic_facet Svalbard
Basen
Stige
Berget
genre Kongsfjord*
Kongsfjorden
Svalbard
genre_facet Kongsfjord*
Kongsfjorden
Svalbard
op_relation no.ntnu:inspera:106583545:99791822
https://hdl.handle.net/11250/3029422
_version_ 1766059705883426816