DINA module integration on underwater vehicles on underwater vehicles for improved under-ice capability and autonomy

Ubemannet Undervanns Farkoster; UUVer for forkortelsen på engelsk, med den tilgjengelige teknologien, er avhengig av overflatefartøyer for å være utplassert og berget. Når de gjennomfører et oppdrag, har de behov enten av å ha tilkobling til overflatefartøyet eller fra tid til annen stige til overfl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Casillas Rodríguez, Jorge Manuel
Other Authors: Ludvigsen, Martin-Forsman, Pekka
Format: Master Thesis
Language:English
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3029422
Description
Summary:Ubemannet Undervanns Farkoster; UUVer for forkortelsen på engelsk, med den tilgjengelige teknologien, er avhengig av overflatefartøyer for å være utplassert og berget. Når de gjennomfører et oppdrag, har de behov enten av å ha tilkobling til overflatefartøyet eller fra tid til annen stige til overflaten til å operere pålitelig ut i havet. Dette fører til logistiske utfordringer og begrensning til UUVene sin autonomi på grunn av at UUVer ikke kan være avhengig av overflaten uten å utsette seg for fare av å bli skadet eller mistet når de opererer når værforholdene er ekstreme eller områder hvor havoverflaten fryses. Denne oppgaven foreslår en stasjon som vil tillate UUVer å operere med helt autonomi uten avhengigheten av overflaten for stasjonen integrerer den multikommunikasjonsmodulen utviklet i MarTERA UNDINA prosjektet som har formålet av å gi UUVene muligheten til å utføre sin kommunikasjon og navigasjon når de er undervanns. Den modulen vil også gi UUVene muligheten til å lade opp batteriene sine uten å måtte være hentet tilbake til basen, som betyr at UUVene kunne is stedet lade batteriet opp mellom oppdrag ved å dokke inn i stasjonen. Det foreslått mekaniske designet til stasjonen er bevist til å være egnet for sin planlagt installasjonen i Trondheimsfjorden med å møte anbefalte praksiser og standarder til DNV som forsikrer den bærekraftige bygningen av strukturen i tillegg til sin trygge installasjon med ei dekkskran. Til slutt foreslås et alternativt design til stasjonen. Dette designet har som hensikt til å egne stasjonen for sin installasjon i andre steder som Kongsfjorden i Svalbard hvor stasjonen også kunne hjelpe utplassere UUVer med høyere pålitelighet. De neste skrittene i denne arbeidslinja er å bygge den foreslått stasjonen, etterpå kan den være installert i sin tiltenkte beliggenhet og å utvikle den induktive modulen som fortsatt er i konsepttilstand. Unmanned Underwater Vehicles (UUVs) currently depend surface vessels for their launch and recovery. While operating they still need either to ...