Ressursteam som samarbeidsarena

Denne studien tar sikte på å tilegne innsikt i PP-rådgivere, som er yrkesaktive på bygda i Nord-Norge, sine opplevelser av tverrfaglig samarbeid i ressursteam med skole. Studiens formål er å oppnå en nærmere forståelse av hva et ressursteam er og kan brukes til, og hva som påvirker samarbeid i ressu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Olsen, Aleksandra Sommerbakk
Other Authors: Buseth, Lena Haller
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3024793
Description
Summary:Denne studien tar sikte på å tilegne innsikt i PP-rådgivere, som er yrkesaktive på bygda i Nord-Norge, sine opplevelser av tverrfaglig samarbeid i ressursteam med skole. Studiens formål er å oppnå en nærmere forståelse av hva et ressursteam er og kan brukes til, og hva som påvirker samarbeid i ressursteam mellom skole og PPT. Førende for studien er problemstillingen: Hvordan opplever tre PP-rådgivere på bygda i Nord-Norge det tverrfaglige samarbeidet i ressursteam mellom skole og PPT? For å innhente informantenes subjektive opplevelser av forskningsfenomenet er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer med tre PP-rådgivere som er yrkesaktive i små distrikter i fylket Troms og Finnmark. Studien har en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming for å sikre at informantenes egne opplevelser vektlegges. Intervjuene utgjør studiens datamateriale, som er utgangspunkt for analysen. Analysen ga følgende temaer: tverrfaglighet, forberedelse, struktur og roller, forventninger og ansvar. Temaene gir et innblikk i hva som oppleves som viktig for informantene når det gjelder samarbeid i ressursteam. Et hovedfunn er at samarbeid og ressursteam kan knyttes svært tett sammen, da informantene forstod samarbeid som en forutsetning for ressursteam. Studien viser at ressursteam skaper en samarbeidsarena for PPT og skole, hvilket kan forstås som både individ- og systemrettet arbeid for PPT. PPT får mulighet til å involvere seg aktivt i elever det er bekymringer for og i henvisningssaker, hvilket kan bidra til forebygging og tidlig innsats som igjen kan resultere i færre henvisninger. Ressursteam kan brukes til å oppfylle PP-tjenestens kvalitetskriterier, og med det sikre at PPT bidrar til tidlig innsats ved å være tettere på skoler. Et viktig funn er at det er behov for tverrfaglighet i ressursteam. Tverrfaglighet sikrer ulike perspektiver, som er viktig for å ivareta helheten og barnets beste når det gjelder saker vedrørende elever. Studiens hovedfunn er at analysens temaer samsvarer ...