"Det har vi tatt over en kopp kaffe" - Om hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap
Profesjonelle læringsfellesskap er et dagsaktuelt fenomen, både internasjonalt og i den norske skolen. I norsk skolekontekst er profesjonelle læringsfellesskap et politisk satsingsområde, og fenomenet er viet en sentral plass i nasjonale og regionale styringsdokumenter. Ifølge Aas & Paulsen (201...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
NTNU
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/11250/3023039 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3023039 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3023039 2023-05-15T17:24:41+02:00 "Det har vi tatt over en kopp kaffe" - Om hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap Molin, Lars Hagerup, Pia S. 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3023039 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:116464037:34061168 https://hdl.handle.net/11250/3023039 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-10-05T22:41:52Z Profesjonelle læringsfellesskap er et dagsaktuelt fenomen, både internasjonalt og i den norske skolen. I norsk skolekontekst er profesjonelle læringsfellesskap et politisk satsingsområde, og fenomenet er viet en sentral plass i nasjonale og regionale styringsdokumenter. Ifølge Aas & Paulsen (2017) er det bred enighet blant skoleforskere om at moderne skoleledelse består i å lede skolenes kollektive læringskapasitet og videreutvikle profesjonsmiljøenes kompetanse. Målet med denne forskningen har vært å bidra med innsikt i hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap. Forskningen gir innsikt gjennom å belyse hvilken forståelse lærere og skoleledere har av begrepet profesjonelle læringsfellesskap og hvordan arbeidet profesjonelle læringsfellesskap ledes. Jeg har gjennomført en casestudie hvor konteksten er ett utdanningsprogram på en sammenslått videregående skole i Nordland fylkeskommune. I forskningen har jeg brukt data fra personlige intervju og deltagende observasjon. Sentrale funn i min forskning viser at lærere og skoleledere arbeider med profesjonelle læringsfellesskap med en forståelse av at profesjonelle læringsfellesskap omhandler samarbeid og kollektiv praksis. Samtidig er det store sprik i forståelsen av begrepet hos lærerne og skolelederne, både innad og seg imellom. Forskningen viser også at lærerne og skolelederne har noe manglende kompetanse på profesjonelle læringsfellesskap. Å arbeide med profesjonelle læringsfellesskap med en slik forståelse, kan gjøre utviklingsarbeidet utfordrende og gå på bekostning av elevenes læring. Videre viser funn i min forskning at det ligger strukturelle rammevilkår til grunn i arbeidet med å lede profesjonelle læringsfellesskap, men at arbeidet med å lede profesjonelle læringsfellesskap, ikke er systematisk. Lærerne har derimot uformelle samarbeidsfora hvor undervisning og pedagogiske spørsmål diskuteres. Utdanningsprogrammet arbeider systematisk med noe av elevdataene som kommer inn, men samarbeidstiden er likevel preget av å løse ... Master Thesis Nordland Nordland Nordland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Enighet ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) Skolenes ENVELOPE(28.792,28.792,70.162,70.162) |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Profesjonelle læringsfellesskap er et dagsaktuelt fenomen, både internasjonalt og i den norske skolen. I norsk skolekontekst er profesjonelle læringsfellesskap et politisk satsingsområde, og fenomenet er viet en sentral plass i nasjonale og regionale styringsdokumenter. Ifølge Aas & Paulsen (2017) er det bred enighet blant skoleforskere om at moderne skoleledelse består i å lede skolenes kollektive læringskapasitet og videreutvikle profesjonsmiljøenes kompetanse. Målet med denne forskningen har vært å bidra med innsikt i hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap. Forskningen gir innsikt gjennom å belyse hvilken forståelse lærere og skoleledere har av begrepet profesjonelle læringsfellesskap og hvordan arbeidet profesjonelle læringsfellesskap ledes. Jeg har gjennomført en casestudie hvor konteksten er ett utdanningsprogram på en sammenslått videregående skole i Nordland fylkeskommune. I forskningen har jeg brukt data fra personlige intervju og deltagende observasjon. Sentrale funn i min forskning viser at lærere og skoleledere arbeider med profesjonelle læringsfellesskap med en forståelse av at profesjonelle læringsfellesskap omhandler samarbeid og kollektiv praksis. Samtidig er det store sprik i forståelsen av begrepet hos lærerne og skolelederne, både innad og seg imellom. Forskningen viser også at lærerne og skolelederne har noe manglende kompetanse på profesjonelle læringsfellesskap. Å arbeide med profesjonelle læringsfellesskap med en slik forståelse, kan gjøre utviklingsarbeidet utfordrende og gå på bekostning av elevenes læring. Videre viser funn i min forskning at det ligger strukturelle rammevilkår til grunn i arbeidet med å lede profesjonelle læringsfellesskap, men at arbeidet med å lede profesjonelle læringsfellesskap, ikke er systematisk. Lærerne har derimot uformelle samarbeidsfora hvor undervisning og pedagogiske spørsmål diskuteres. Utdanningsprogrammet arbeider systematisk med noe av elevdataene som kommer inn, men samarbeidstiden er likevel preget av å løse ... |
author2 |
Hagerup, Pia S. |
format |
Master Thesis |
author |
Molin, Lars |
spellingShingle |
Molin, Lars "Det har vi tatt over en kopp kaffe" - Om hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap |
author_facet |
Molin, Lars |
author_sort |
Molin, Lars |
title |
"Det har vi tatt over en kopp kaffe" - Om hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap |
title_short |
"Det har vi tatt over en kopp kaffe" - Om hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap |
title_full |
"Det har vi tatt over en kopp kaffe" - Om hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap |
title_fullStr |
"Det har vi tatt over en kopp kaffe" - Om hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap |
title_full_unstemmed |
"Det har vi tatt over en kopp kaffe" - Om hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap |
title_sort |
"det har vi tatt over en kopp kaffe" - om hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap |
publisher |
NTNU |
publishDate |
2022 |
url |
https://hdl.handle.net/11250/3023039 |
long_lat |
ENVELOPE(29.393,29.393,69.701,69.701) ENVELOPE(28.792,28.792,70.162,70.162) |
geographic |
Enighet Skolenes |
geographic_facet |
Enighet Skolenes |
genre |
Nordland Nordland Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Nordland |
op_relation |
no.ntnu:inspera:116464037:34061168 https://hdl.handle.net/11250/3023039 |
_version_ |
1766115797934014464 |