"Det har vi tatt over en kopp kaffe" - Om hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap

Profesjonelle læringsfellesskap er et dagsaktuelt fenomen, både internasjonalt og i den norske skolen. I norsk skolekontekst er profesjonelle læringsfellesskap et politisk satsingsområde, og fenomenet er viet en sentral plass i nasjonale og regionale styringsdokumenter. Ifølge Aas & Paulsen (201...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Molin, Lars
Other Authors: Hagerup, Pia S.
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3023039
Description
Summary:Profesjonelle læringsfellesskap er et dagsaktuelt fenomen, både internasjonalt og i den norske skolen. I norsk skolekontekst er profesjonelle læringsfellesskap et politisk satsingsområde, og fenomenet er viet en sentral plass i nasjonale og regionale styringsdokumenter. Ifølge Aas & Paulsen (2017) er det bred enighet blant skoleforskere om at moderne skoleledelse består i å lede skolenes kollektive læringskapasitet og videreutvikle profesjonsmiljøenes kompetanse. Målet med denne forskningen har vært å bidra med innsikt i hvordan utdanningsprogram arbeider med profesjonelle læringsfellesskap. Forskningen gir innsikt gjennom å belyse hvilken forståelse lærere og skoleledere har av begrepet profesjonelle læringsfellesskap og hvordan arbeidet profesjonelle læringsfellesskap ledes. Jeg har gjennomført en casestudie hvor konteksten er ett utdanningsprogram på en sammenslått videregående skole i Nordland fylkeskommune. I forskningen har jeg brukt data fra personlige intervju og deltagende observasjon. Sentrale funn i min forskning viser at lærere og skoleledere arbeider med profesjonelle læringsfellesskap med en forståelse av at profesjonelle læringsfellesskap omhandler samarbeid og kollektiv praksis. Samtidig er det store sprik i forståelsen av begrepet hos lærerne og skolelederne, både innad og seg imellom. Forskningen viser også at lærerne og skolelederne har noe manglende kompetanse på profesjonelle læringsfellesskap. Å arbeide med profesjonelle læringsfellesskap med en slik forståelse, kan gjøre utviklingsarbeidet utfordrende og gå på bekostning av elevenes læring. Videre viser funn i min forskning at det ligger strukturelle rammevilkår til grunn i arbeidet med å lede profesjonelle læringsfellesskap, men at arbeidet med å lede profesjonelle læringsfellesskap, ikke er systematisk. Lærerne har derimot uformelle samarbeidsfora hvor undervisning og pedagogiske spørsmål diskuteres. Utdanningsprogrammet arbeider systematisk med noe av elevdataene som kommer inn, men samarbeidstiden er likevel preget av å løse ...