Klimatilpasning gjennom Forvaltning, Drift og Vedlikehold ved Avinors Lufthavner

På grunn av at dagens bygninger blir utsatt for stadig større klimapåkjenninger blir det krevende å opprettholde deres funksjonsevne. Dette gjør at det vil stilles stadig større krav til forvaltning, drift og vedlikehold (FDV). Et økt behov for FDV vil samtidig gjøre det mer kostbart å være bygnings...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Flytør, John Einar Føll
Other Authors: Kvande, Tore, Gaarder, Jørn Emil
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3020990
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3020990
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3020990 2023-05-15T18:29:55+02:00 Klimatilpasning gjennom Forvaltning, Drift og Vedlikehold ved Avinors Lufthavner Flytør, John Einar Føll Kvande, Tore Gaarder, Jørn Emil 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3020990 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:116345384:25600518 https://hdl.handle.net/11250/3020990 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-09-28T22:41:52Z På grunn av at dagens bygninger blir utsatt for stadig større klimapåkjenninger blir det krevende å opprettholde deres funksjonsevne. Dette gjør at det vil stilles stadig større krav til forvaltning, drift og vedlikehold (FDV). Et økt behov for FDV vil samtidig gjøre det mer kostbart å være bygningseier eller bygningsforvalter. Med bakgrunn i dette blir klimatilpasning av bygningsmassen gjennom FDV-arbeidet viktig. Avinor er en bygningseier i Norge med stort behov for FDV av sin bygningsmasse. Avinors bygningsmasse er fordelt på 43 lufthavner rundt om i landet, som utsettes for forskjellige klimapåkjenninger. Med bakgrunn i dette FDV-behovet har Avinor identifisert og risikovurdert forskjellige klimafarer eller påkjenninger for hver enkelt lufthavn. For å identifisere hvordan de ulike lufthavnene har behandlet informasjonen, og for å identifisere om de jobber med klimatilpasning av bygningsmassen er det sendt ut en spørreundersøkelse til hver lufthavn. Halvparten av lufthavnene som svarer på undersøkelsen, sier de jobber med noen form for klimatilpasning av bygningsmassen. Ca. 2/3 av disse svarer at de har gjort tiltak mot klimafarene lufthavnen utsettes for. Spørreundersøkelsen indikerer samtidig at det er begrenset kjennskap blant mange av lufthavnene til risikovurderingen av klimafarene. For å hjelpe bygningseiere og bygningsforvaltere med klimatilpasning av bygningsmassen gjennom FDV, har Klima 2050 utviklet et rammeverk for vedlikeholdsarbeid. Stegene i dette rammeverket er sammenlignet med FDV-prosessene hos Trondheim lufthavn og Svolvær lufthavn for å identifisere hvordan klimatilpasning av bygningsmassen ivaretas hos en stor og en liten lufthavn. Hos Avinor følger alle lufthavnene stort sett det samme regelverket for FDV av lufthavnen. Dette gjør at store og små lufthavner på mange områder har en veldig lik FDV-prosess. Det som er likt mellom rammeverket og Avinors FDV-prosess, er at det er gjennomført tilstandsanalyser ved lufthavnene. I tillegg har Avinor identifisert og risikovurdert klimafarer for ... Master Thesis Svolvær NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Svolvær ENVELOPE(14.568,14.568,68.234,68.234)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description På grunn av at dagens bygninger blir utsatt for stadig større klimapåkjenninger blir det krevende å opprettholde deres funksjonsevne. Dette gjør at det vil stilles stadig større krav til forvaltning, drift og vedlikehold (FDV). Et økt behov for FDV vil samtidig gjøre det mer kostbart å være bygningseier eller bygningsforvalter. Med bakgrunn i dette blir klimatilpasning av bygningsmassen gjennom FDV-arbeidet viktig. Avinor er en bygningseier i Norge med stort behov for FDV av sin bygningsmasse. Avinors bygningsmasse er fordelt på 43 lufthavner rundt om i landet, som utsettes for forskjellige klimapåkjenninger. Med bakgrunn i dette FDV-behovet har Avinor identifisert og risikovurdert forskjellige klimafarer eller påkjenninger for hver enkelt lufthavn. For å identifisere hvordan de ulike lufthavnene har behandlet informasjonen, og for å identifisere om de jobber med klimatilpasning av bygningsmassen er det sendt ut en spørreundersøkelse til hver lufthavn. Halvparten av lufthavnene som svarer på undersøkelsen, sier de jobber med noen form for klimatilpasning av bygningsmassen. Ca. 2/3 av disse svarer at de har gjort tiltak mot klimafarene lufthavnen utsettes for. Spørreundersøkelsen indikerer samtidig at det er begrenset kjennskap blant mange av lufthavnene til risikovurderingen av klimafarene. For å hjelpe bygningseiere og bygningsforvaltere med klimatilpasning av bygningsmassen gjennom FDV, har Klima 2050 utviklet et rammeverk for vedlikeholdsarbeid. Stegene i dette rammeverket er sammenlignet med FDV-prosessene hos Trondheim lufthavn og Svolvær lufthavn for å identifisere hvordan klimatilpasning av bygningsmassen ivaretas hos en stor og en liten lufthavn. Hos Avinor følger alle lufthavnene stort sett det samme regelverket for FDV av lufthavnen. Dette gjør at store og små lufthavner på mange områder har en veldig lik FDV-prosess. Det som er likt mellom rammeverket og Avinors FDV-prosess, er at det er gjennomført tilstandsanalyser ved lufthavnene. I tillegg har Avinor identifisert og risikovurdert klimafarer for ...
author2 Kvande, Tore
Gaarder, Jørn Emil
format Master Thesis
author Flytør, John Einar Føll
spellingShingle Flytør, John Einar Føll
Klimatilpasning gjennom Forvaltning, Drift og Vedlikehold ved Avinors Lufthavner
author_facet Flytør, John Einar Føll
author_sort Flytør, John Einar Føll
title Klimatilpasning gjennom Forvaltning, Drift og Vedlikehold ved Avinors Lufthavner
title_short Klimatilpasning gjennom Forvaltning, Drift og Vedlikehold ved Avinors Lufthavner
title_full Klimatilpasning gjennom Forvaltning, Drift og Vedlikehold ved Avinors Lufthavner
title_fullStr Klimatilpasning gjennom Forvaltning, Drift og Vedlikehold ved Avinors Lufthavner
title_full_unstemmed Klimatilpasning gjennom Forvaltning, Drift og Vedlikehold ved Avinors Lufthavner
title_sort klimatilpasning gjennom forvaltning, drift og vedlikehold ved avinors lufthavner
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3020990
long_lat ENVELOPE(14.568,14.568,68.234,68.234)
geographic Svolvær
geographic_facet Svolvær
genre Svolvær
genre_facet Svolvær
op_relation no.ntnu:inspera:116345384:25600518
https://hdl.handle.net/11250/3020990
_version_ 1766213348443029504