Klimatilpasning gjennom Forvaltning, Drift og Vedlikehold ved Avinors Lufthavner

På grunn av at dagens bygninger blir utsatt for stadig større klimapåkjenninger blir det krevende å opprettholde deres funksjonsevne. Dette gjør at det vil stilles stadig større krav til forvaltning, drift og vedlikehold (FDV). Et økt behov for FDV vil samtidig gjøre det mer kostbart å være bygnings...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Flytør, John Einar Føll
Other Authors: Kvande, Tore, Gaarder, Jørn Emil
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3020990
Description
Summary:På grunn av at dagens bygninger blir utsatt for stadig større klimapåkjenninger blir det krevende å opprettholde deres funksjonsevne. Dette gjør at det vil stilles stadig større krav til forvaltning, drift og vedlikehold (FDV). Et økt behov for FDV vil samtidig gjøre det mer kostbart å være bygningseier eller bygningsforvalter. Med bakgrunn i dette blir klimatilpasning av bygningsmassen gjennom FDV-arbeidet viktig. Avinor er en bygningseier i Norge med stort behov for FDV av sin bygningsmasse. Avinors bygningsmasse er fordelt på 43 lufthavner rundt om i landet, som utsettes for forskjellige klimapåkjenninger. Med bakgrunn i dette FDV-behovet har Avinor identifisert og risikovurdert forskjellige klimafarer eller påkjenninger for hver enkelt lufthavn. For å identifisere hvordan de ulike lufthavnene har behandlet informasjonen, og for å identifisere om de jobber med klimatilpasning av bygningsmassen er det sendt ut en spørreundersøkelse til hver lufthavn. Halvparten av lufthavnene som svarer på undersøkelsen, sier de jobber med noen form for klimatilpasning av bygningsmassen. Ca. 2/3 av disse svarer at de har gjort tiltak mot klimafarene lufthavnen utsettes for. Spørreundersøkelsen indikerer samtidig at det er begrenset kjennskap blant mange av lufthavnene til risikovurderingen av klimafarene. For å hjelpe bygningseiere og bygningsforvaltere med klimatilpasning av bygningsmassen gjennom FDV, har Klima 2050 utviklet et rammeverk for vedlikeholdsarbeid. Stegene i dette rammeverket er sammenlignet med FDV-prosessene hos Trondheim lufthavn og Svolvær lufthavn for å identifisere hvordan klimatilpasning av bygningsmassen ivaretas hos en stor og en liten lufthavn. Hos Avinor følger alle lufthavnene stort sett det samme regelverket for FDV av lufthavnen. Dette gjør at store og små lufthavner på mange områder har en veldig lik FDV-prosess. Det som er likt mellom rammeverket og Avinors FDV-prosess, er at det er gjennomført tilstandsanalyser ved lufthavnene. I tillegg har Avinor identifisert og risikovurdert klimafarer for ...