Fremstillingen av samisk kultur i skolens læreplaner - et historisk perspektiv fra 1939 til 2020

Bakgrunnen for denne studien var mangel på forskning som sammenligner læreplaner og lærebøker sin omtale av samisk kultur og historie. Oppgaven belyser hvilken plass den samiske kulturen har i læreplaner. Den undersøker generell del og fagplanene for samfunnsfag på grunnskolenivå i hver læreplan, fr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bolstad, Ingeborg
Other Authors: Storli, Espen
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3019878
Description
Summary:Bakgrunnen for denne studien var mangel på forskning som sammenligner læreplaner og lærebøker sin omtale av samisk kultur og historie. Oppgaven belyser hvilken plass den samiske kulturen har i læreplaner. Den undersøker generell del og fagplanene for samfunnsfag på grunnskolenivå i hver læreplan, fra Normalplanen fra 1939 til Fagfornyelsen fra 2020. I tillegg ser den på lærebøker for de læreplaner og sammenligner. Her vil fokusområdet være hvor mye det står om samisk kultur og historie i de ulike lærebøkene til de forskjellige læreplanene. Oppgaven undersøker problemstillingen: I hvilken grad blir samisk kultur og historie omtalt i norske læreplaner og gjenspeiles kravene i læreplanen i norske lærebøker? I oppgaven er det gjort en kvalitativ analyse av læreplanene. Det er både gjort en kvantitativ og kvalitativ analyse av de utvalgte lærebøkene. Ved alle analysene er det utarbeidet forskningsspørsmål som har bidratt til å spisse undersøkelsen. Studien viser at det er stor variasjon i hvor mye samisk kultur omtales i de ulike læreplanene. Det skyldes flere faktorer, blant annet hvordan læreplanene er bygget opp, hvilken posisjon samene hadde i samfunnet og hvilke pedagogiske og politiske tendenser som var gjeldende ved hver plan. I tillegg er variasjonen stor i hvilket fokus de ulike lærebøkene gir det samiske. Ved to av tre læreplaner gjenspeiler ikke lærebøkene de kravene som fagplanene stiller på grunn av for lite lærestoff. Lærebøkene møter kravene som blir stilt ved en læreplan med mye lærestoff om samisk kultur og historie. The background for this study was the lack of research that compares curricula and textbooks' coverage of Sami culture and history. The thesis sheds light on the place of Sami culture in curricula. It examines the general part and the curricula for social studies at primary school level in each curriculum, from the Normal curriculum from 1939 to the subject renewal from 2020. In addition, it looks at textbooks for the curricula and compares. Here, the focus area will be how much is ...