Kapasitetskontroll og evaluering av Tromsøbrua

Alkali-silika reaksjoner er et problem for mange eldre betongkonstruksjoner. Tromsøbrua som ble bygd fra 1958 til 1960 er ikke et unntak. Denne masteroppgaven omhandler kapasitetskontroll av Tromsøbrua, både med og uten ekstra krefter som følge av ASR. Det ble også gjennomført en egen visuell inspek...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aandal, Thomas, Skarstein, Rasmus, Vangen, Hogne Andreas
Other Authors: Kanstad, Terje, Johansen, Håvard
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3018216
Description
Summary:Alkali-silika reaksjoner er et problem for mange eldre betongkonstruksjoner. Tromsøbrua som ble bygd fra 1958 til 1960 er ikke et unntak. Denne masteroppgaven omhandler kapasitetskontroll av Tromsøbrua, både med og uten ekstra krefter som følge av ASR. Det ble også gjennomført en egen visuell inspeksjon og tilstandsvurdering i samarbeid med MESLA 2.-4. mai 2022. Inspeksjonen handlet i størst grad om overbygningen og søylene, med et ekstra fokus på fugene. Tromsøbrua ble modellert som tre uavhengige deler i Strusoft FEM-Design. Det ble lagt på laster og hentet ut moment-, skjær- og normalkrefter. Laster, lastkombinasjoner og kapasiteter ble beregnet etter Norsk Standard og Vegnormal N400 Bruprosjektering av Statens Vegvesen. Det ble ved beregninger ikke funnet noe overskridelse av skjærkapasiteten i de kontrollerte snittene, men for noen av snittene overskrider momentkapasiteten. Selv om feltmomentene generelt blir større når ASR-kreftene inkluderes, er ikke dette avgjørende for utnyttelsen. ASR-kreftene, hovedsakelig utvidelsen, har størst innvirkning på støttemomentene nær fuge en. Her er forskyvningen dominerende og øker utnyttelsesgraden fra 0,83 til 1,06. Hvis alle deformasjonslastene sees bort fra, er det kun feltene i platedelen som overskrider momentkapasiteten. Dersom kapasiteten lokalt i tverretningen vurderes, er det mulig å utvide gang- og sykkelbanene med 0,5 m som fylkeskommunen ønsker. Dette gjør derimot at momentkapasiteten i lengderetning vil bli enda mer overskredet. Det anbefales derfor ikke å utvide, i hvert fall ikke før det er gjort mer nøyaktige beregninger med for eksempel omfordeling av krefter. Det samme gjelder ved økning av bruklasse fra BK10/50 til BK10/60, som etter resultatene presentert her ikke er å anbefale. Alkali-silica reactions is a problem for many old concrete structures. The Tromsø Bridge, which was built during 1958-1960 is no exception. This master’s thesis’ focus is capacity control, with and without the extra consequences of ASR. In addition, the authors did a visual ...