Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning

Januar 2014 stilte kunnskapsdepartementet et krav om at undervisningspersonale skal ha relevant kompetanse i faget han eller hun underviser i. Dette kravet gjaldt undervisningsfagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk og matematikk, og innebar at den som underviser i faget på barneskolen må ha...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fuglum, Lars Emil Sand
Other Authors: Eggen, Per-Odd
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3005311
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3005311
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3005311 2023-05-15T18:13:06+02:00 Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning Fuglum, Lars Emil Sand Eggen, Per-Odd 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3005311 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:105121005:29689538 https://hdl.handle.net/11250/3005311 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2022-07-20T22:39:57Z Januar 2014 stilte kunnskapsdepartementet et krav om at undervisningspersonale skal ha relevant kompetanse i faget han eller hun underviser i. Dette kravet gjaldt undervisningsfagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk og matematikk, og innebar at den som underviser i faget på barneskolen må ha minst 30 studiepoeng i det tilhørende faget (Utdanningsdirektoratet, 2015). I en spørreundersøkelse fra 2020, gjennomført av Pedagogstudentene og Utdanningsforbundet, kom det frem at 6 av 10 nyutdannede lærere må undervise i fag de ikke er kvalifisert til (Jelstad, 2020). Hensikten var med denne undersøkelsen er å få et inntrykk av hvordan det er å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget. Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i fire lærere som underviser i naturfag uten studiepoeng i naturfag og deres prioriteringer og praktisering. Problemstilling: Hvilke prioriteringer gjør lærere uten studiepoeng i naturfag når de underviser i faget? Forskningsspørsmål: Hvilke arbeidsmetoder bruker de i undervisningen? Hva vektlegger de i undervisningen? Hvor mye bruker tar de i bruk læreplanen? Dette var lærernes prioriteringer: - Majoriteten praktiserte tema- og prosjektorientert undervisning o Disse lærerne prioriterte temaer som elevene ble engasjert av o Disse lærerne brukte mye tid på planlegging og gjennomføring - En av lærerne brukte naturfagstimene til tur med frilek - Lærerne viet lite oppmerksomhet til læreplanen - Lærerne underviste induktivt og la til rette for elevenes autonomi - Lærerne hentet inspirasjon fra kollegaer og digitale ressurser Abstract In January 2014, the Ministry of Education and Research demanded that teaching staff have relevant competence in the subject he or she teaches. This requirement applied to the teaching subjects Norwegian, Sami, Norwegian sign language, English and mathematics, and meant that those who teach the subject in primary school must have at least 30 credits in the associated subject (Utdanningsdirektoratet, 2015). In a survey from 2020, conducted by Pedagogstudentene and ... Master Thesis sami samisk NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Januar 2014 stilte kunnskapsdepartementet et krav om at undervisningspersonale skal ha relevant kompetanse i faget han eller hun underviser i. Dette kravet gjaldt undervisningsfagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk og matematikk, og innebar at den som underviser i faget på barneskolen må ha minst 30 studiepoeng i det tilhørende faget (Utdanningsdirektoratet, 2015). I en spørreundersøkelse fra 2020, gjennomført av Pedagogstudentene og Utdanningsforbundet, kom det frem at 6 av 10 nyutdannede lærere må undervise i fag de ikke er kvalifisert til (Jelstad, 2020). Hensikten var med denne undersøkelsen er å få et inntrykk av hvordan det er å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget. Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i fire lærere som underviser i naturfag uten studiepoeng i naturfag og deres prioriteringer og praktisering. Problemstilling: Hvilke prioriteringer gjør lærere uten studiepoeng i naturfag når de underviser i faget? Forskningsspørsmål: Hvilke arbeidsmetoder bruker de i undervisningen? Hva vektlegger de i undervisningen? Hvor mye bruker tar de i bruk læreplanen? Dette var lærernes prioriteringer: - Majoriteten praktiserte tema- og prosjektorientert undervisning o Disse lærerne prioriterte temaer som elevene ble engasjert av o Disse lærerne brukte mye tid på planlegging og gjennomføring - En av lærerne brukte naturfagstimene til tur med frilek - Lærerne viet lite oppmerksomhet til læreplanen - Lærerne underviste induktivt og la til rette for elevenes autonomi - Lærerne hentet inspirasjon fra kollegaer og digitale ressurser Abstract In January 2014, the Ministry of Education and Research demanded that teaching staff have relevant competence in the subject he or she teaches. This requirement applied to the teaching subjects Norwegian, Sami, Norwegian sign language, English and mathematics, and meant that those who teach the subject in primary school must have at least 30 credits in the associated subject (Utdanningsdirektoratet, 2015). In a survey from 2020, conducted by Pedagogstudentene and ...
author2 Eggen, Per-Odd
format Master Thesis
author Fuglum, Lars Emil Sand
spellingShingle Fuglum, Lars Emil Sand
Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
author_facet Fuglum, Lars Emil Sand
author_sort Fuglum, Lars Emil Sand
title Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
title_short Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
title_full Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
title_fullStr Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
title_full_unstemmed Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
title_sort å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
publisher NTNU
publishDate 2022
url https://hdl.handle.net/11250/3005311
long_lat ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733)
geographic Faget
geographic_facet Faget
genre sami
samisk
genre_facet sami
samisk
op_relation no.ntnu:inspera:105121005:29689538
https://hdl.handle.net/11250/3005311
_version_ 1766185587106119680