Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning

Januar 2014 stilte kunnskapsdepartementet et krav om at undervisningspersonale skal ha relevant kompetanse i faget han eller hun underviser i. Dette kravet gjaldt undervisningsfagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk og matematikk, og innebar at den som underviser i faget på barneskolen må ha...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fuglum, Lars Emil Sand
Other Authors: Eggen, Per-Odd
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3005311
Description
Summary:Januar 2014 stilte kunnskapsdepartementet et krav om at undervisningspersonale skal ha relevant kompetanse i faget han eller hun underviser i. Dette kravet gjaldt undervisningsfagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk og matematikk, og innebar at den som underviser i faget på barneskolen må ha minst 30 studiepoeng i det tilhørende faget (Utdanningsdirektoratet, 2015). I en spørreundersøkelse fra 2020, gjennomført av Pedagogstudentene og Utdanningsforbundet, kom det frem at 6 av 10 nyutdannede lærere må undervise i fag de ikke er kvalifisert til (Jelstad, 2020). Hensikten var med denne undersøkelsen er å få et inntrykk av hvordan det er å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget. Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i fire lærere som underviser i naturfag uten studiepoeng i naturfag og deres prioriteringer og praktisering. Problemstilling: Hvilke prioriteringer gjør lærere uten studiepoeng i naturfag når de underviser i faget? Forskningsspørsmål: Hvilke arbeidsmetoder bruker de i undervisningen? Hva vektlegger de i undervisningen? Hvor mye bruker tar de i bruk læreplanen? Dette var lærernes prioriteringer: - Majoriteten praktiserte tema- og prosjektorientert undervisning o Disse lærerne prioriterte temaer som elevene ble engasjert av o Disse lærerne brukte mye tid på planlegging og gjennomføring - En av lærerne brukte naturfagstimene til tur med frilek - Lærerne viet lite oppmerksomhet til læreplanen - Lærerne underviste induktivt og la til rette for elevenes autonomi - Lærerne hentet inspirasjon fra kollegaer og digitale ressurser Abstract In January 2014, the Ministry of Education and Research demanded that teaching staff have relevant competence in the subject he or she teaches. This requirement applied to the teaching subjects Norwegian, Sami, Norwegian sign language, English and mathematics, and meant that those who teach the subject in primary school must have at least 30 credits in the associated subject (Utdanningsdirektoratet, 2015). In a survey from 2020, conducted by Pedagogstudentene and ...