Motivasjon for fysisk aktivitet i folkehøgskolen: En kvantitativ undersøkelse av folkehøgskolenes bidrag til elevenes fysiske aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet i lys av selvbestemmelsesteorien

Folkehøgskolen som skoleslag har vært gjenstand for debatter på grunn av mangelen på konkret utbytte for elevene. Folkehøgskolens mandat er, som formulert i folkehøyskoleloven av 2002, å fremme allmenndanning og folkeopplysning. Denne studien kartlegger folkehøgskolenes bidrag til elevenes allmennda...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Silseth, Jakob Lund
Other Authors: Hjelseth, Arve
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3004206
_version_ 1832475292500754432
author Silseth, Jakob Lund
author2 Hjelseth, Arve
author_facet Silseth, Jakob Lund
author_sort Silseth, Jakob Lund
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
description Folkehøgskolen som skoleslag har vært gjenstand for debatter på grunn av mangelen på konkret utbytte for elevene. Folkehøgskolens mandat er, som formulert i folkehøyskoleloven av 2002, å fremme allmenndanning og folkeopplysning. Denne studien kartlegger folkehøgskolenes bidrag til elevenes allmenndanning når det gjelder fysisk aktivitet, gjennom å undersøke elevenes aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet mens de er elever ved folkehøgskolen, samt hvilke faktorer som påvirker dette. Det er selvbestemmelsesteorien (SDT) som danner studiens teoretiske rammeverk. Studien er basert på en undersøkelse med spørreskjema som 276 folkehøgskoleelever fordelt på seks folkehøgskoler i Trøndelag og Nordland har besvart. Undersøkelsen viser at litt over halvparten (55 prosent) av folkehøgskoleelever oppfyller Helsedirektoratets anbefalinger om fysisk aktivitet for voksne, noe som er en betydelig høyere andel enn det undersøkelser har funnet for andre på samme alder. Videre viser den at folkehøgskoleelever er betydelig mer selvbestemt enn kontrollert motiverte for fysisk aktivitet (RAI=8,26), noe som ifølge SDT predikerer høyt fysisk aktivitetsnivå på lang sikt. Selv om man ikke kan dra en sikker slutning om folkehøgskolenes bidrag ut fra denne studien, ser det ut til at de lykkes godt med å bidra til elevenes fysiske aktivitetsnivå på kort og lang sikt. En lineær regresjonsanalyse viser at mer selvbestemt motivasjon for fysisk aktivitet gir økt fysisk aktivitetsnivå hos folkehøgskoleelever. I tillegg ble det påvist signifikant positiv effekt på fysisk aktivitetsnivå fra tilfredsstillelse av de grunnleggende psykologiske behovene og fra hvorvidt eleven går på en folkehøgskole som arrangerer felles obligatorisk fysisk aktivitet. En annen lineær regresjonsanalyse viser at tilfredsstillelse av alle de tre grunnleggende psykologiske behovene hadde signifikant positiv effekt på grad av selvbestemt motivasjon for folkehøgskoleelever. Det ble påvist signifikant negativ effekt på selvbestemt motivasjon fra frustrasjon av ...
format Master Thesis
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3004206
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftntnutrondheimi
op_relation no.ntnu:inspera:104662048:24766170
https://hdl.handle.net/11250/3004206
publishDate 2022
publisher NTNU
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/3004206 2025-05-18T14:04:33+00:00 Motivasjon for fysisk aktivitet i folkehøgskolen: En kvantitativ undersøkelse av folkehøgskolenes bidrag til elevenes fysiske aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet i lys av selvbestemmelsesteorien Silseth, Jakob Lund Hjelseth, Arve 2022 application/pdf https://hdl.handle.net/11250/3004206 nob nob NTNU no.ntnu:inspera:104662048:24766170 https://hdl.handle.net/11250/3004206 Master thesis 2022 ftntnutrondheimi 2025-04-23T04:50:49Z Folkehøgskolen som skoleslag har vært gjenstand for debatter på grunn av mangelen på konkret utbytte for elevene. Folkehøgskolens mandat er, som formulert i folkehøyskoleloven av 2002, å fremme allmenndanning og folkeopplysning. Denne studien kartlegger folkehøgskolenes bidrag til elevenes allmenndanning når det gjelder fysisk aktivitet, gjennom å undersøke elevenes aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet mens de er elever ved folkehøgskolen, samt hvilke faktorer som påvirker dette. Det er selvbestemmelsesteorien (SDT) som danner studiens teoretiske rammeverk. Studien er basert på en undersøkelse med spørreskjema som 276 folkehøgskoleelever fordelt på seks folkehøgskoler i Trøndelag og Nordland har besvart. Undersøkelsen viser at litt over halvparten (55 prosent) av folkehøgskoleelever oppfyller Helsedirektoratets anbefalinger om fysisk aktivitet for voksne, noe som er en betydelig høyere andel enn det undersøkelser har funnet for andre på samme alder. Videre viser den at folkehøgskoleelever er betydelig mer selvbestemt enn kontrollert motiverte for fysisk aktivitet (RAI=8,26), noe som ifølge SDT predikerer høyt fysisk aktivitetsnivå på lang sikt. Selv om man ikke kan dra en sikker slutning om folkehøgskolenes bidrag ut fra denne studien, ser det ut til at de lykkes godt med å bidra til elevenes fysiske aktivitetsnivå på kort og lang sikt. En lineær regresjonsanalyse viser at mer selvbestemt motivasjon for fysisk aktivitet gir økt fysisk aktivitetsnivå hos folkehøgskoleelever. I tillegg ble det påvist signifikant positiv effekt på fysisk aktivitetsnivå fra tilfredsstillelse av de grunnleggende psykologiske behovene og fra hvorvidt eleven går på en folkehøgskole som arrangerer felles obligatorisk fysisk aktivitet. En annen lineær regresjonsanalyse viser at tilfredsstillelse av alle de tre grunnleggende psykologiske behovene hadde signifikant positiv effekt på grad av selvbestemt motivasjon for folkehøgskoleelever. Det ble påvist signifikant negativ effekt på selvbestemt motivasjon fra frustrasjon av ... Master Thesis Nordland Nordland Nordland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
spellingShingle Silseth, Jakob Lund
Motivasjon for fysisk aktivitet i folkehøgskolen: En kvantitativ undersøkelse av folkehøgskolenes bidrag til elevenes fysiske aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet i lys av selvbestemmelsesteorien
title Motivasjon for fysisk aktivitet i folkehøgskolen: En kvantitativ undersøkelse av folkehøgskolenes bidrag til elevenes fysiske aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet i lys av selvbestemmelsesteorien
title_full Motivasjon for fysisk aktivitet i folkehøgskolen: En kvantitativ undersøkelse av folkehøgskolenes bidrag til elevenes fysiske aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet i lys av selvbestemmelsesteorien
title_fullStr Motivasjon for fysisk aktivitet i folkehøgskolen: En kvantitativ undersøkelse av folkehøgskolenes bidrag til elevenes fysiske aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet i lys av selvbestemmelsesteorien
title_full_unstemmed Motivasjon for fysisk aktivitet i folkehøgskolen: En kvantitativ undersøkelse av folkehøgskolenes bidrag til elevenes fysiske aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet i lys av selvbestemmelsesteorien
title_short Motivasjon for fysisk aktivitet i folkehøgskolen: En kvantitativ undersøkelse av folkehøgskolenes bidrag til elevenes fysiske aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet i lys av selvbestemmelsesteorien
title_sort motivasjon for fysisk aktivitet i folkehøgskolen: en kvantitativ undersøkelse av folkehøgskolenes bidrag til elevenes fysiske aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet i lys av selvbestemmelsesteorien
url https://hdl.handle.net/11250/3004206