Motivasjon for fysisk aktivitet i folkehøgskolen: En kvantitativ undersøkelse av folkehøgskolenes bidrag til elevenes fysiske aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet i lys av selvbestemmelsesteorien

Folkehøgskolen som skoleslag har vært gjenstand for debatter på grunn av mangelen på konkret utbytte for elevene. Folkehøgskolens mandat er, som formulert i folkehøyskoleloven av 2002, å fremme allmenndanning og folkeopplysning. Denne studien kartlegger folkehøgskolenes bidrag til elevenes allmennda...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Silseth, Jakob Lund
Other Authors: Hjelseth, Arve
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3004206
Description
Summary:Folkehøgskolen som skoleslag har vært gjenstand for debatter på grunn av mangelen på konkret utbytte for elevene. Folkehøgskolens mandat er, som formulert i folkehøyskoleloven av 2002, å fremme allmenndanning og folkeopplysning. Denne studien kartlegger folkehøgskolenes bidrag til elevenes allmenndanning når det gjelder fysisk aktivitet, gjennom å undersøke elevenes aktivitetsnivå og motivasjon for fysisk aktivitet mens de er elever ved folkehøgskolen, samt hvilke faktorer som påvirker dette. Det er selvbestemmelsesteorien (SDT) som danner studiens teoretiske rammeverk. Studien er basert på en undersøkelse med spørreskjema som 276 folkehøgskoleelever fordelt på seks folkehøgskoler i Trøndelag og Nordland har besvart. Undersøkelsen viser at litt over halvparten (55 prosent) av folkehøgskoleelever oppfyller Helsedirektoratets anbefalinger om fysisk aktivitet for voksne, noe som er en betydelig høyere andel enn det undersøkelser har funnet for andre på samme alder. Videre viser den at folkehøgskoleelever er betydelig mer selvbestemt enn kontrollert motiverte for fysisk aktivitet (RAI=8,26), noe som ifølge SDT predikerer høyt fysisk aktivitetsnivå på lang sikt. Selv om man ikke kan dra en sikker slutning om folkehøgskolenes bidrag ut fra denne studien, ser det ut til at de lykkes godt med å bidra til elevenes fysiske aktivitetsnivå på kort og lang sikt. En lineær regresjonsanalyse viser at mer selvbestemt motivasjon for fysisk aktivitet gir økt fysisk aktivitetsnivå hos folkehøgskoleelever. I tillegg ble det påvist signifikant positiv effekt på fysisk aktivitetsnivå fra tilfredsstillelse av de grunnleggende psykologiske behovene og fra hvorvidt eleven går på en folkehøgskole som arrangerer felles obligatorisk fysisk aktivitet. En annen lineær regresjonsanalyse viser at tilfredsstillelse av alle de tre grunnleggende psykologiske behovene hadde signifikant positiv effekt på grad av selvbestemt motivasjon for folkehøgskoleelever. Det ble påvist signifikant negativ effekt på selvbestemt motivasjon fra frustrasjon av ...