Opportunities and challenges related to a hydrogen-electric fishing vessel

Norge er et land med et sterkt forhold til kysten og dens ressurser. Fiskeindustrien bidrar til inntekt både for mange nordmenn og Norge som land. De fleste fiskefartøy i Norge har i dag dieselfremdrift. På grunn av global oppvarming, luftforurensning og forsuring, må industrien ta grep og redusere...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Høyem, Christine, Malmei, Hannah, Øvreeide, Anette G.
Other Authors: Lamb, Jacob Joseph, Petterteig, Astrid
Format: Bachelor Thesis
Language:English
Published: NTNU 2022
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/3002195
Description
Summary:Norge er et land med et sterkt forhold til kysten og dens ressurser. Fiskeindustrien bidrar til inntekt både for mange nordmenn og Norge som land. De fleste fiskefartøy i Norge har i dag dieselfremdrift. På grunn av global oppvarming, luftforurensning og forsuring, må industrien ta grep og redusere utslipp. ZeroKyst-prosjektet ønsker å avkarbonisere sjømatnæringen gjennom en overgang til hydrogenelektrisk fremdrift, samt å demonstrere løsninger for mobil energiforsyning i Lofoten i tillegg til andre delprosjekter. Zerokyst-prosjektet er et forskningssamarbeid mellom industri, interesseorganisasjoner og kommuner, med Selfa Arctic AS som prosjektleder. Det er mange tekniske og økonomiske utfordringer ved å introdusere ny teknologi. En stor utfordring er at teknologien skal kunne tilby de samme egenskapene som tradisjonell teknologi, i tillegg til ˚a være utslippsfri. Hydrogenfremdrift er en umoden teknologi sammenlignet med diesel i maritim sektor. Derfor er regelverket fortsatt under utvikling for optimale hydrogenløsninger. Driftskostnadene for det hydrogenelektriske fiskefartøyet inkluderer hydrogenbunkring og lading av batteriet. For dieselfartøy inkluderer det kun bunkring av diesel, og med hybrid farttøy må lading av batteri også tas i betraktning. Oppgaven tar sikte på å undersøke hvor konkurransedyktig et hydrogenelektrisk fiskefartøy er, sammenlignet med tradisjonell teknologi. En kombinasjon av simulering, kostnadsberegning og litteraturstudie brukes til vurdere dette. Simuleringene er utført i en modell i Simulink av MATLAB. Resultatene fra simuleringene ble brukt til å forstå energiforbruket til det hydrogenelektriske fiskefartøyet i løpet av fire forskjellige antatte 12-timers driftsprofiler. Kostnadsberegningene viste at per i dag, når fiskerne får dieselkompensasjon er ikke dette konkurransedyktig prismessig. Derimot, i fremtiden vil kompensasjonen sannsynligvis bli fjernet, noe som kan gjøre det lønnsomt å bruke nullutslippsfartøy. Rekkevidden er kortere med et nullutslippsfartøy, og dette kan være ...