Containerisering av Nord-Norge

Siden containeren ble introdusert på 1960-tallet har bruken av den eksplodert. Samtidig ser man at bruken av den i deler av Nord-Norge ikke er like utbredt. Denne oppgaven undersøker derfor følgende problemstillingen: Hvilke etableringsbarrierer finnes i forbindelse med å etablere tilbud av containe...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reinertsen, Mathias Midttun
Other Authors: Gjerdahl, Harald Godø
Format: Bachelor Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2021
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/11250/2978098
Description
Summary:Siden containeren ble introdusert på 1960-tallet har bruken av den eksplodert. Samtidig ser man at bruken av den i deler av Nord-Norge ikke er like utbredt. Denne oppgaven undersøker derfor følgende problemstillingen: Hvilke etableringsbarrierer finnes i forbindelse med å etablere tilbud av containerfrakt til sjøs i regionen Finnsnes og omegn? Studien har benyttet kvalitativ metode for å kunne besvare valgt problemstilling. Det har i arbeidet med oppgaven blitt gjennomført intervjuer med fem forskjellige personer som arbeider for aktører som er tilknyttet transportering av varer i regionen. Funnene i oppgaven viser at flere aktører vurderer eller har vurdert å benytte seg av containerfrakt. Hvorfor man ikke benytter seg av det i større grad i dag kan det finnes flere grunner til. Oppgavens funn indikerer at det finnes flere etableringsbarrierer i regionen knyttet til forskjellige forhold som kan være med på å hindre en ny transportør i å etablere seg. Resultatet viser at det er flere barrierer som skiller seg ut. Blant annet har oppgaven identifisert barrierer knyttet til geografi som kan medføre at en feeder ikke får hentet last hos enkelte kunder. Avstand til markedet har også blitt trukket frem. Denne ser ut til å være med på å skape utfordringer knyttet til posisjonering av deep sea-containere da regionen kan anses for å være mindre attraktiv blant deep sea-rederier. I tillegg anser bedrifter i regionen prisen for containerfrakt som ikke konkurransedyktig per i dag. Tollbestemmelser og dokumentering i forbindelse med eksport av fisk kan også hindre containerrederi i å vinne andeler i markedet knyttet til denne næringen. De allerede etablerte aktørene har lang fartstid i regionen og har oppnådd flere trofaste kundegrupper som kan være vanskelig å overbevise. Funnene i oppgaven viser at etablerte aktører i markedet har vist eller viser oppførsel som kan være med på å hindre nye aktører å etablere seg i markedet. Blant annet viser oppgavens funn at aktører tidligere har gjort bevisste handlinger i forsøk på å hindre en nyetablering. I regionen Finnsnes og omegn kan det i dag se ut til at de etablerte aktørene fortsetter som normalt, uten å aktivt påvirke en nyetablering. Dette kan være på grunn av at de selv oppfatter det som vanskelig for et containerrederi å etablere seg eller fordi de finner en nyetablering i markedet lønnsomt. Since the container was introduced in the 1960s, the use of it has exploded. At the same time the use of it is not as widespread in the northern parts of Norway. This thesis therefore examines the following issue: What establishment barriers exist in connection with establishing offers of container shipping in the Finnsnes region and its surroundings? The study has used a qualitative method to be able to answer the chosen problem. During the work with the thesis, interviews have been conducted with five different people who work for companies involved in export and import in the region. The findings in the thesis show that several of the persons that have been interviewed are considering or have considered using containers to transport their products. At the same time there are several reasons why they do not use it to a greater extent today. The findings of the thesis indicate that there are several establishment barriers in the region related to various conditions that may help to prevent a new carrier from establishing itself in the region. The result shows that there are several barriers that stand out. Among other things, the thesis has identified barriers related to geography that may indicate that a feeder cannot collect cargo from some customers. Distance to the market has also been highlighted. This seems to help create challenges related to the positioning of deep sea-containers as the region might be considered as less attractive for deep sea shipping companies. In addition, companies in the region consider the price of container freight to be less competitive as of today. Customs regulations and documentation in connection with the export of fish, can also prevent container shipping companies from gaining shares in the market related to this industry. The already established companies have a long career in the region and have achieved several loyal customer groups that can be difficult to convince. The findings in the thesis show that established companies in the market have shown or are showing behavior that may help to prevent new companies from establishing themselves in the market. Among other things, the thesis' findings show that companies have previously taken deliberate actions in an attempt to prevent a new establishment. In the Finnsnes region and the surrounding area, it may today appear that the established companies will continue as normal, without actively influencing a new establishment. This may be because they themselves perceive it as difficult for a container shipping company to establish itself, or because they find a new establishment in the market profitable.