Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen
Håndbok N500 Vegtunneler og V124 Teknisk planlegging av veg- og tunnelbelysning angir krav til belysningsnivå i vegtunneler. Som funksjon av adaptasjonsluminansen utenfor tunnelen, hastighet og trafikkmengde på stedet angis påkrevd kjørebaneluminans (cd/m2). I nyere tids revisjon av håndbøkene er de...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
NTNU
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2559130 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2559130 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2559130 2023-05-15T17:24:39+02:00 Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen Forsmo, Christian Mork, Helge 2018 http://hdl.handle.net/11250/2559130 nob nob NTNU ntnudaim:20239 http://hdl.handle.net/11250/2559130 Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane Veg Master thesis 2018 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:54:07Z Håndbok N500 Vegtunneler og V124 Teknisk planlegging av veg- og tunnelbelysning angir krav til belysningsnivå i vegtunneler. Som funksjon av adaptasjonsluminansen utenfor tunnelen, hastighet og trafikkmengde på stedet angis påkrevd kjørebaneluminans (cd/m2). I nyere tids revisjon av håndbøkene er det åpnet for å medregne bidrag fra reflektert lys fra tunnelveggene. For å undersøke i hvor stor grad hvit overflatebehandling på tunnelvegger (fjell og sprøytebetong) kan påvirke kjørebaneluminansen i tunneler, er det i denne studien gjennomført forsøk med luminansmålinger før- og etter slikt tiltak i to tunneler i Nordland. Basert på resultatene av forsøket konkluderer denne studien med at valgte overflatebehandling har en begrenset effekt på kjørebaneluminansen, og ikke kan sies å gi noen netto besparelse sett i forhold til energikostnader for belysning. Tiltaket har likevel flere positive virkninger for subjektiv opplevelse av tunnelrommet, og gir økt synbarhet av objekter i tunnelen. Det anbefales at de to undersøkte tunnelene følges videre over tid for å skaffe erfaringsdata om tiltakets varighet. Det anbefales videre at det utføres grundige studier med tanke på valg av refleksjonskoeffisienter og vedlikeholdsfaktorer som kan benyttes i dimensjoneringen av belysningsanlegg i tunneler. Master Thesis Nordland Nordland Nordland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Fjell ENVELOPE(14.526,14.526,67.181,67.181) |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane Veg |
spellingShingle |
Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane Veg Forsmo, Christian Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen |
topic_facet |
Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane Veg |
description |
Håndbok N500 Vegtunneler og V124 Teknisk planlegging av veg- og tunnelbelysning angir krav til belysningsnivå i vegtunneler. Som funksjon av adaptasjonsluminansen utenfor tunnelen, hastighet og trafikkmengde på stedet angis påkrevd kjørebaneluminans (cd/m2). I nyere tids revisjon av håndbøkene er det åpnet for å medregne bidrag fra reflektert lys fra tunnelveggene. For å undersøke i hvor stor grad hvit overflatebehandling på tunnelvegger (fjell og sprøytebetong) kan påvirke kjørebaneluminansen i tunneler, er det i denne studien gjennomført forsøk med luminansmålinger før- og etter slikt tiltak i to tunneler i Nordland. Basert på resultatene av forsøket konkluderer denne studien med at valgte overflatebehandling har en begrenset effekt på kjørebaneluminansen, og ikke kan sies å gi noen netto besparelse sett i forhold til energikostnader for belysning. Tiltaket har likevel flere positive virkninger for subjektiv opplevelse av tunnelrommet, og gir økt synbarhet av objekter i tunnelen. Det anbefales at de to undersøkte tunnelene følges videre over tid for å skaffe erfaringsdata om tiltakets varighet. Det anbefales videre at det utføres grundige studier med tanke på valg av refleksjonskoeffisienter og vedlikeholdsfaktorer som kan benyttes i dimensjoneringen av belysningsanlegg i tunneler. |
author2 |
Mork, Helge |
format |
Master Thesis |
author |
Forsmo, Christian |
author_facet |
Forsmo, Christian |
author_sort |
Forsmo, Christian |
title |
Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen |
title_short |
Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen |
title_full |
Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen |
title_fullStr |
Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen |
title_full_unstemmed |
Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen |
title_sort |
bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen |
publisher |
NTNU |
publishDate |
2018 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2559130 |
long_lat |
ENVELOPE(14.526,14.526,67.181,67.181) |
geographic |
Fjell |
geographic_facet |
Fjell |
genre |
Nordland Nordland Nordland |
genre_facet |
Nordland Nordland Nordland |
op_relation |
ntnudaim:20239 http://hdl.handle.net/11250/2559130 |
_version_ |
1766115755817959424 |