Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen

Håndbok N500 Vegtunneler og V124 Teknisk planlegging av veg- og tunnelbelysning angir krav til belysningsnivå i vegtunneler. Som funksjon av adaptasjonsluminansen utenfor tunnelen, hastighet og trafikkmengde på stedet angis påkrevd kjørebaneluminans (cd/m2). I nyere tids revisjon av håndbøkene er de...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Forsmo, Christian
Other Authors: Mork, Helge
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2018
Subjects:
Veg
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2559130
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2559130
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2559130 2023-05-15T17:24:39+02:00 Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen Forsmo, Christian Mork, Helge 2018 http://hdl.handle.net/11250/2559130 nob nob NTNU ntnudaim:20239 http://hdl.handle.net/11250/2559130 Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane Veg Master thesis 2018 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:54:07Z Håndbok N500 Vegtunneler og V124 Teknisk planlegging av veg- og tunnelbelysning angir krav til belysningsnivå i vegtunneler. Som funksjon av adaptasjonsluminansen utenfor tunnelen, hastighet og trafikkmengde på stedet angis påkrevd kjørebaneluminans (cd/m2). I nyere tids revisjon av håndbøkene er det åpnet for å medregne bidrag fra reflektert lys fra tunnelveggene. For å undersøke i hvor stor grad hvit overflatebehandling på tunnelvegger (fjell og sprøytebetong) kan påvirke kjørebaneluminansen i tunneler, er det i denne studien gjennomført forsøk med luminansmålinger før- og etter slikt tiltak i to tunneler i Nordland. Basert på resultatene av forsøket konkluderer denne studien med at valgte overflatebehandling har en begrenset effekt på kjørebaneluminansen, og ikke kan sies å gi noen netto besparelse sett i forhold til energikostnader for belysning. Tiltaket har likevel flere positive virkninger for subjektiv opplevelse av tunnelrommet, og gir økt synbarhet av objekter i tunnelen. Det anbefales at de to undersøkte tunnelene følges videre over tid for å skaffe erfaringsdata om tiltakets varighet. Det anbefales videre at det utføres grundige studier med tanke på valg av refleksjonskoeffisienter og vedlikeholdsfaktorer som kan benyttes i dimensjoneringen av belysningsanlegg i tunneler. Master Thesis Nordland Nordland Nordland NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Fjell ENVELOPE(14.526,14.526,67.181,67.181)
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
topic Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane
Veg
spellingShingle Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane
Veg
Forsmo, Christian
Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen
topic_facet Erfaringsbasert masterprogram i veg og jernbane
Veg
description Håndbok N500 Vegtunneler og V124 Teknisk planlegging av veg- og tunnelbelysning angir krav til belysningsnivå i vegtunneler. Som funksjon av adaptasjonsluminansen utenfor tunnelen, hastighet og trafikkmengde på stedet angis påkrevd kjørebaneluminans (cd/m2). I nyere tids revisjon av håndbøkene er det åpnet for å medregne bidrag fra reflektert lys fra tunnelveggene. For å undersøke i hvor stor grad hvit overflatebehandling på tunnelvegger (fjell og sprøytebetong) kan påvirke kjørebaneluminansen i tunneler, er det i denne studien gjennomført forsøk med luminansmålinger før- og etter slikt tiltak i to tunneler i Nordland. Basert på resultatene av forsøket konkluderer denne studien med at valgte overflatebehandling har en begrenset effekt på kjørebaneluminansen, og ikke kan sies å gi noen netto besparelse sett i forhold til energikostnader for belysning. Tiltaket har likevel flere positive virkninger for subjektiv opplevelse av tunnelrommet, og gir økt synbarhet av objekter i tunnelen. Det anbefales at de to undersøkte tunnelene følges videre over tid for å skaffe erfaringsdata om tiltakets varighet. Det anbefales videre at det utføres grundige studier med tanke på valg av refleksjonskoeffisienter og vedlikeholdsfaktorer som kan benyttes i dimensjoneringen av belysningsanlegg i tunneler.
author2 Mork, Helge
format Master Thesis
author Forsmo, Christian
author_facet Forsmo, Christian
author_sort Forsmo, Christian
title Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen
title_short Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen
title_full Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen
title_fullStr Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen
title_full_unstemmed Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen
title_sort bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen
publisher NTNU
publishDate 2018
url http://hdl.handle.net/11250/2559130
long_lat ENVELOPE(14.526,14.526,67.181,67.181)
geographic Fjell
geographic_facet Fjell
genre Nordland
Nordland
Nordland
genre_facet Nordland
Nordland
Nordland
op_relation ntnudaim:20239
http://hdl.handle.net/11250/2559130
_version_ 1766115755817959424