Bruk av hvit overflatebehandling av tunnelvegger for å øke kjørebaneluminansen

Håndbok N500 Vegtunneler og V124 Teknisk planlegging av veg- og tunnelbelysning angir krav til belysningsnivå i vegtunneler. Som funksjon av adaptasjonsluminansen utenfor tunnelen, hastighet og trafikkmengde på stedet angis påkrevd kjørebaneluminans (cd/m2). I nyere tids revisjon av håndbøkene er de...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Forsmo, Christian
Other Authors: Mork, Helge
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2018
Subjects:
Veg
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2559130
Description
Summary:Håndbok N500 Vegtunneler og V124 Teknisk planlegging av veg- og tunnelbelysning angir krav til belysningsnivå i vegtunneler. Som funksjon av adaptasjonsluminansen utenfor tunnelen, hastighet og trafikkmengde på stedet angis påkrevd kjørebaneluminans (cd/m2). I nyere tids revisjon av håndbøkene er det åpnet for å medregne bidrag fra reflektert lys fra tunnelveggene. For å undersøke i hvor stor grad hvit overflatebehandling på tunnelvegger (fjell og sprøytebetong) kan påvirke kjørebaneluminansen i tunneler, er det i denne studien gjennomført forsøk med luminansmålinger før- og etter slikt tiltak i to tunneler i Nordland. Basert på resultatene av forsøket konkluderer denne studien med at valgte overflatebehandling har en begrenset effekt på kjørebaneluminansen, og ikke kan sies å gi noen netto besparelse sett i forhold til energikostnader for belysning. Tiltaket har likevel flere positive virkninger for subjektiv opplevelse av tunnelrommet, og gir økt synbarhet av objekter i tunnelen. Det anbefales at de to undersøkte tunnelene følges videre over tid for å skaffe erfaringsdata om tiltakets varighet. Det anbefales videre at det utføres grundige studier med tanke på valg av refleksjonskoeffisienter og vedlikeholdsfaktorer som kan benyttes i dimensjoneringen av belysningsanlegg i tunneler.