En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.

Arktiske områder innebærer store trusler for navigering, grunnet kraftige og raskt skiftende vinder. Kraftige vinder kan forårsake skader på personell og fartøy. Målet med tesen er å bruke en kunstig intelligens metode for å finne den tryggeste veien mellom to geografiske koordinater. Tesen analyser...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marstrander, Thomas
Other Authors: Kofod-Petersen, Anders, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap 2014
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/253920
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/253920
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/253920 2023-05-15T15:02:30+02:00 En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner. A genetic algorithm for weather routing in Arctic regions. Marstrander, Thomas Kofod-Petersen, Anders Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap 2014 http://hdl.handle.net/11250/253920 nob nob Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap 756652 ntnudaim:11989 http://hdl.handle.net/11250/253920 112 Master thesis 2014 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:49:35Z Arktiske områder innebærer store trusler for navigering, grunnet kraftige og raskt skiftende vinder. Kraftige vinder kan forårsake skader på personell og fartøy. Målet med tesen er å bruke en kunstig intelligens metode for å finne den tryggeste veien mellom to geografiske koordinater. Tesen analyserer vind og den effekten vind har på en gitt skipsmodell, som er representativ for fiskebåter i Norge i 2013.En genetisk algoritme blir brukt for å løse problemet og Blendermanns metode er brukt for å finne den effekten vind har på fartøyet. Resultater fra eksperimentering med programmet er sammenlignet med mer tradisjonelle metoder for navigering. Resultatene fra tesen indikerer at den genetiske algoritmen er en god metode for å optimalisere en rute i maritime miljø, der flere hensyn kan være i konflikt med hverandre. Master Thesis Arctic Arktis* NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Arctic
institution Open Polar
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
op_collection_id ftntnutrondheimi
language Norwegian Bokmål
description Arktiske områder innebærer store trusler for navigering, grunnet kraftige og raskt skiftende vinder. Kraftige vinder kan forårsake skader på personell og fartøy. Målet med tesen er å bruke en kunstig intelligens metode for å finne den tryggeste veien mellom to geografiske koordinater. Tesen analyserer vind og den effekten vind har på en gitt skipsmodell, som er representativ for fiskebåter i Norge i 2013.En genetisk algoritme blir brukt for å løse problemet og Blendermanns metode er brukt for å finne den effekten vind har på fartøyet. Resultater fra eksperimentering med programmet er sammenlignet med mer tradisjonelle metoder for navigering. Resultatene fra tesen indikerer at den genetiske algoritmen er en god metode for å optimalisere en rute i maritime miljø, der flere hensyn kan være i konflikt med hverandre.
author2 Kofod-Petersen, Anders
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap
format Master Thesis
author Marstrander, Thomas
spellingShingle Marstrander, Thomas
En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.
author_facet Marstrander, Thomas
author_sort Marstrander, Thomas
title En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.
title_short En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.
title_full En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.
title_fullStr En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.
title_full_unstemmed En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.
title_sort en genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.
publisher Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap
publishDate 2014
url http://hdl.handle.net/11250/253920
geographic Arctic
geographic_facet Arctic
genre Arctic
Arktis*
genre_facet Arctic
Arktis*
op_source 112
op_relation 756652
ntnudaim:11989
http://hdl.handle.net/11250/253920
_version_ 1766334450513215488