En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.
Arktiske områder innebærer store trusler for navigering, grunnet kraftige og raskt skiftende vinder. Kraftige vinder kan forårsake skader på personell og fartøy. Målet med tesen er å bruke en kunstig intelligens metode for å finne den tryggeste veien mellom to geografiske koordinater. Tesen analyser...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/253920 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/253920 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/253920 2023-05-15T15:02:30+02:00 En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner. A genetic algorithm for weather routing in Arctic regions. Marstrander, Thomas Kofod-Petersen, Anders Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap 2014 http://hdl.handle.net/11250/253920 nob nob Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap 756652 ntnudaim:11989 http://hdl.handle.net/11250/253920 112 Master thesis 2014 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:49:35Z Arktiske områder innebærer store trusler for navigering, grunnet kraftige og raskt skiftende vinder. Kraftige vinder kan forårsake skader på personell og fartøy. Målet med tesen er å bruke en kunstig intelligens metode for å finne den tryggeste veien mellom to geografiske koordinater. Tesen analyserer vind og den effekten vind har på en gitt skipsmodell, som er representativ for fiskebåter i Norge i 2013.En genetisk algoritme blir brukt for å løse problemet og Blendermanns metode er brukt for å finne den effekten vind har på fartøyet. Resultater fra eksperimentering med programmet er sammenlignet med mer tradisjonelle metoder for navigering. Resultatene fra tesen indikerer at den genetiske algoritmen er en god metode for å optimalisere en rute i maritime miljø, der flere hensyn kan være i konflikt med hverandre. Master Thesis Arctic Arktis* NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Arctic |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
Norwegian Bokmål |
description |
Arktiske områder innebærer store trusler for navigering, grunnet kraftige og raskt skiftende vinder. Kraftige vinder kan forårsake skader på personell og fartøy. Målet med tesen er å bruke en kunstig intelligens metode for å finne den tryggeste veien mellom to geografiske koordinater. Tesen analyserer vind og den effekten vind har på en gitt skipsmodell, som er representativ for fiskebåter i Norge i 2013.En genetisk algoritme blir brukt for å løse problemet og Blendermanns metode er brukt for å finne den effekten vind har på fartøyet. Resultater fra eksperimentering med programmet er sammenlignet med mer tradisjonelle metoder for navigering. Resultatene fra tesen indikerer at den genetiske algoritmen er en god metode for å optimalisere en rute i maritime miljø, der flere hensyn kan være i konflikt med hverandre. |
author2 |
Kofod-Petersen, Anders Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap |
format |
Master Thesis |
author |
Marstrander, Thomas |
spellingShingle |
Marstrander, Thomas En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner. |
author_facet |
Marstrander, Thomas |
author_sort |
Marstrander, Thomas |
title |
En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner. |
title_short |
En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner. |
title_full |
En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner. |
title_fullStr |
En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner. |
title_full_unstemmed |
En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner. |
title_sort |
en genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner. |
publisher |
Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap |
publishDate |
2014 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/253920 |
geographic |
Arctic |
geographic_facet |
Arctic |
genre |
Arctic Arktis* |
genre_facet |
Arctic Arktis* |
op_source |
112 |
op_relation |
756652 ntnudaim:11989 http://hdl.handle.net/11250/253920 |
_version_ |
1766334450513215488 |