En genetisk algoritme for navigering i arktiske regioner.

Arktiske områder innebærer store trusler for navigering, grunnet kraftige og raskt skiftende vinder. Kraftige vinder kan forårsake skader på personell og fartøy. Målet med tesen er å bruke en kunstig intelligens metode for å finne den tryggeste veien mellom to geografiske koordinater. Tesen analyser...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marstrander, Thomas
Other Authors: Kofod-Petersen, Anders, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap 2014
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/253920
Description
Summary:Arktiske områder innebærer store trusler for navigering, grunnet kraftige og raskt skiftende vinder. Kraftige vinder kan forårsake skader på personell og fartøy. Målet med tesen er å bruke en kunstig intelligens metode for å finne den tryggeste veien mellom to geografiske koordinater. Tesen analyserer vind og den effekten vind har på en gitt skipsmodell, som er representativ for fiskebåter i Norge i 2013.En genetisk algoritme blir brukt for å løse problemet og Blendermanns metode er brukt for å finne den effekten vind har på fartøyet. Resultater fra eksperimentering med programmet er sammenlignet med mer tradisjonelle metoder for navigering. Resultatene fra tesen indikerer at den genetiske algoritmen er en god metode for å optimalisere en rute i maritime miljø, der flere hensyn kan være i konflikt med hverandre.