Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker med funksjonshemming. For å finne ut av dette har jeg undersøkt en gruppe...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
NTNU
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2476254 |
id |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2476254 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2476254 2023-05-15T18:34:40+02:00 Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi Kuvås, Johannes Rosmo Saur, Ellen 2017 http://hdl.handle.net/11250/2476254 nob nob NTNU http://hdl.handle.net/11250/2476254 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Master thesis 2017 ftntnutrondheimi 2019-09-17T06:53:29Z Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker med funksjonshemming. For å finne ut av dette har jeg undersøkt en gruppe elever ved kulturskolen i Tromsø som benytter seg av denne teknologien til å komponere og spille musikk. Ved hjelp av observasjoner, intervju og eksisterende litteratur gir jeg en presentasjon av hvordan teknologien fungerer i praksis. Gjennom posthumanistisk teori har jeg forsøkt å legitimere bruken av teknologi i utøvelse av musikk. Jeg har også brukt begrepene deltakelse, identitet og selvbilde for å se nærmere på hva det kan bety å ha muligheten til å delta i ulike musikkaktiviteter. Jeg kommer fram til funn som viser at TMT gjør deltakelse i samspill mulig for mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser. Det kan igjen være med å bygge opp under deltakernes identitet, da det åpner opp for at de i større grad kan velge hvilke fritidsaktiviteter de kan holde på med. Vi ser også at TMT legger til rette for mestring, noe som igjen kan være med på å styrke selvbildet til de som verdsetter det å utøve musikk. Master Thesis Tromsø NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
op_collection_id |
ftntnutrondheimi |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Kuvås, Johannes Rosmo Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
description |
Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker med funksjonshemming. For å finne ut av dette har jeg undersøkt en gruppe elever ved kulturskolen i Tromsø som benytter seg av denne teknologien til å komponere og spille musikk. Ved hjelp av observasjoner, intervju og eksisterende litteratur gir jeg en presentasjon av hvordan teknologien fungerer i praksis. Gjennom posthumanistisk teori har jeg forsøkt å legitimere bruken av teknologi i utøvelse av musikk. Jeg har også brukt begrepene deltakelse, identitet og selvbilde for å se nærmere på hva det kan bety å ha muligheten til å delta i ulike musikkaktiviteter. Jeg kommer fram til funn som viser at TMT gjør deltakelse i samspill mulig for mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser. Det kan igjen være med å bygge opp under deltakernes identitet, da det åpner opp for at de i større grad kan velge hvilke fritidsaktiviteter de kan holde på med. Vi ser også at TMT legger til rette for mestring, noe som igjen kan være med på å styrke selvbildet til de som verdsetter det å utøve musikk. |
author2 |
Saur, Ellen |
format |
Master Thesis |
author |
Kuvås, Johannes Rosmo |
author_facet |
Kuvås, Johannes Rosmo |
author_sort |
Kuvås, Johannes Rosmo |
title |
Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title_short |
Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title_full |
Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title_fullStr |
Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title_full_unstemmed |
Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title_sort |
tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
publisher |
NTNU |
publishDate |
2017 |
url |
http://hdl.handle.net/11250/2476254 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
http://hdl.handle.net/11250/2476254 |
_version_ |
1766219525057937408 |