Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi

Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker med funksjonshemming. For å finne ut av dette har jeg undersøkt en gruppe...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuvås, Johannes Rosmo
Other Authors: Saur, Ellen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: NTNU 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2476254
_version_ 1832479303125696512
author Kuvås, Johannes Rosmo
author2 Saur, Ellen
author_facet Kuvås, Johannes Rosmo
author_sort Kuvås, Johannes Rosmo
collection NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology)
description Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker med funksjonshemming. For å finne ut av dette har jeg undersøkt en gruppe elever ved kulturskolen i Tromsø som benytter seg av denne teknologien til å komponere og spille musikk. Ved hjelp av observasjoner, intervju og eksisterende litteratur gir jeg en presentasjon av hvordan teknologien fungerer i praksis. Gjennom posthumanistisk teori har jeg forsøkt å legitimere bruken av teknologi i utøvelse av musikk. Jeg har også brukt begrepene deltakelse, identitet og selvbilde for å se nærmere på hva det kan bety å ha muligheten til å delta i ulike musikkaktiviteter. Jeg kommer fram til funn som viser at TMT gjør deltakelse i samspill mulig for mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser. Det kan igjen være med å bygge opp under deltakernes identitet, da det åpner opp for at de i større grad kan velge hvilke fritidsaktiviteter de kan holde på med. Vi ser også at TMT legger til rette for mestring, noe som igjen kan være med på å styrke selvbildet til de som verdsetter det å utøve musikk.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2476254
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftntnutrondheimi
op_relation http://hdl.handle.net/11250/2476254
publishDate 2017
publisher NTNU
record_format openpolar
spelling ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2476254 2025-05-18T14:07:42+00:00 Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi Kuvås, Johannes Rosmo Saur, Ellen 2017 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2476254 nob nob NTNU http://hdl.handle.net/11250/2476254 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Master thesis 2017 ftntnutrondheimi 2025-04-23T04:50:45Z Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker med funksjonshemming. For å finne ut av dette har jeg undersøkt en gruppe elever ved kulturskolen i Tromsø som benytter seg av denne teknologien til å komponere og spille musikk. Ved hjelp av observasjoner, intervju og eksisterende litteratur gir jeg en presentasjon av hvordan teknologien fungerer i praksis. Gjennom posthumanistisk teori har jeg forsøkt å legitimere bruken av teknologi i utøvelse av musikk. Jeg har også brukt begrepene deltakelse, identitet og selvbilde for å se nærmere på hva det kan bety å ha muligheten til å delta i ulike musikkaktiviteter. Jeg kommer fram til funn som viser at TMT gjør deltakelse i samspill mulig for mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser. Det kan igjen være med å bygge opp under deltakernes identitet, da det åpner opp for at de i større grad kan velge hvilke fritidsaktiviteter de kan holde på med. Vi ser også at TMT legger til rette for mestring, noe som igjen kan være med på å styrke selvbildet til de som verdsetter det å utøve musikk. Master Thesis Tromsø NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
Kuvås, Johannes Rosmo
Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
title Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
title_full Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
title_fullStr Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
title_full_unstemmed Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
title_short Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
title_sort tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280
url http://hdl.handle.net/11250/2476254