Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker med funksjonshemming. For å finne ut av dette har jeg undersøkt en gruppe...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
NTNU
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://hdl.handle.net/11250/2476254 |
_version_ | 1832479303125696512 |
---|---|
author | Kuvås, Johannes Rosmo |
author2 | Saur, Ellen |
author_facet | Kuvås, Johannes Rosmo |
author_sort | Kuvås, Johannes Rosmo |
collection | NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) |
description | Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker med funksjonshemming. For å finne ut av dette har jeg undersøkt en gruppe elever ved kulturskolen i Tromsø som benytter seg av denne teknologien til å komponere og spille musikk. Ved hjelp av observasjoner, intervju og eksisterende litteratur gir jeg en presentasjon av hvordan teknologien fungerer i praksis. Gjennom posthumanistisk teori har jeg forsøkt å legitimere bruken av teknologi i utøvelse av musikk. Jeg har også brukt begrepene deltakelse, identitet og selvbilde for å se nærmere på hva det kan bety å ha muligheten til å delta i ulike musikkaktiviteter. Jeg kommer fram til funn som viser at TMT gjør deltakelse i samspill mulig for mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser. Det kan igjen være med å bygge opp under deltakernes identitet, da det åpner opp for at de i større grad kan velge hvilke fritidsaktiviteter de kan holde på med. Vi ser også at TMT legger til rette for mestring, noe som igjen kan være med på å styrke selvbildet til de som verdsetter det å utøve musikk. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Tromsø |
geographic_facet | Tromsø |
id | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2476254 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftntnutrondheimi |
op_relation | http://hdl.handle.net/11250/2476254 |
publishDate | 2017 |
publisher | NTNU |
record_format | openpolar |
spelling | ftntnutrondheimi:oai:ntnuopen.ntnu.no:11250/2476254 2025-05-18T14:07:42+00:00 Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi Kuvås, Johannes Rosmo Saur, Ellen 2017 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/2476254 nob nob NTNU http://hdl.handle.net/11250/2476254 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Master thesis 2017 ftntnutrondheimi 2025-04-23T04:50:45Z Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker med funksjonshemming. For å finne ut av dette har jeg undersøkt en gruppe elever ved kulturskolen i Tromsø som benytter seg av denne teknologien til å komponere og spille musikk. Ved hjelp av observasjoner, intervju og eksisterende litteratur gir jeg en presentasjon av hvordan teknologien fungerer i praksis. Gjennom posthumanistisk teori har jeg forsøkt å legitimere bruken av teknologi i utøvelse av musikk. Jeg har også brukt begrepene deltakelse, identitet og selvbilde for å se nærmere på hva det kan bety å ha muligheten til å delta i ulike musikkaktiviteter. Jeg kommer fram til funn som viser at TMT gjør deltakelse i samspill mulig for mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser. Det kan igjen være med å bygge opp under deltakernes identitet, da det åpner opp for at de i større grad kan velge hvilke fritidsaktiviteter de kan holde på med. Vi ser også at TMT legger til rette for mestring, noe som igjen kan være med på å styrke selvbildet til de som verdsetter det å utøve musikk. Master Thesis Tromsø NTNU Open Archive (Norwegian University of Science and Technology) Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 Kuvås, Johannes Rosmo Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title | Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title_full | Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title_fullStr | Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title_full_unstemmed | Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title_short | Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
title_sort | tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 |
url | http://hdl.handle.net/11250/2476254 |