Summary: | Temaet yrkesopplæring som distriktspolitikk ble aktualisert skoleåret 2013/14 i Steigen kommune. Nordland Fylkeskommune besluttet å avvikle LOSA-modellen, en alternativ videregående opplæring i yrkesfag. Steigen næringsforum i samarbeid med Steigen kommune og Knut Hamsun videregående skole mobiliserte da for å vise at det var grunnlag for å beholde yrkesopplæring gjennom en ny alternativ modell: Steigenmodellen, et prøveprosjekt over 4 år igangsatt høsten 2014 med 10 elever. I denne masteroppgaven har jeg valgt å undersøke problemstillingen: «Hvordan kan Steigenmodellen gi mulighet for lokal yrkesopplæring for ungdommer i distriktet?». I prosessen har jeg støttet meg til forskningsspørsmål som blant annet belyser bakgrunnen for at ungdommene søkte tilbudet. Videre ble det viktig å få frem elevene/lærlingene sine erfaringer og opplevelser av læring i veksling mellom skole og bedrift som opplærlingsarenaer. Innsikt i utvikling av yrkesidentitet i en bedriftskultur, og ansvar for egen læring andre fokusområder. For å få frem bedriftene og fagkoordinator sine stemmer ble refleksjoner rundt samarbeid og ansvar viktig å belyse. Oppsummerende ble alle informantene utfordret på refleksjon rundt erfaringene fra Steigenmodellen, og om de kan overføres til tilsvarende distriktsskoler i videregående opplæring. Først og fremst er fokus rettet mot elevene/lærlingene og deres opplevelser og erfaringer med Steigenmodellen. Målsettingen er å undersøke om modellen er et reelt alternativ til ordinær yrkesopplæring og om den appellerer til ungdommene i distriktet. Den teoretiske forankringen er basert på et sosiokulturelt læringsperspektiv, erfaringslæring og identitetsutvikling. Det er gjennomført en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming til problemstillingen. Metoden som er benyttet for å få frem empiri i denne masteroppgaven er kvalitativ tilnærming gjennom samtaleintervju. Hovedtyngden av informanter er elever/lærlinger, men bedrifter og skole er representert. Det ble gjennomført i alt 11 individuelle intervju. Utvalg av ...
|