Konkurransepreget dialog i den norske anleggsbransjen

Konkurransepreget dialog er en anskaffelsesprosedyre som ble implementert i Norge i 2007 basert på EU-direktivet EF/18/2004. Den nye anskaffelsesforskriften som trådte i kraft 01. januar 2017, presenterer flere vilkår for bruk av konkurransepreget dialog. To av vilkårene for at prosedyren kan tas i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ottemo, Frida Grønhaug
Other Authors: Lædre, Ola, Wondimu, Paulos Abebe
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2458487
Description
Summary:Konkurransepreget dialog er en anskaffelsesprosedyre som ble implementert i Norge i 2007 basert på EU-direktivet EF/18/2004. Den nye anskaffelsesforskriften som trådte i kraft 01. januar 2017, presenterer flere vilkår for bruk av konkurransepreget dialog. To av vilkårene for at prosedyren kan tas i bruk, er dersom anskaffelsens karakter, kompleksitet, rettslige eller finansielle sammensetning er tilknyttet risiko, eller at oppdragsgiver ikke er i stand til å utforme en tilstrekkelig presis kravspesifikasjon. Gjennom dialog får entreprenør mulighet til å bruke sin kompetanse og erfaring til å utvikle en løsning som tilfredsstiller prosjektets behov. Masteroppgaven skal besvare følgende tre forskningsspørsmål: Hvordan gjennomføres konkurransepreget dialog?; Hva er erfaringene fra konkurransepreget dialog ved E6 Helgeland Sør?; Hvordan kan prosedyren forbedres for byggherre og entreprenør i fremtiden? Innhenting av det empiriske materialet i masteroppgaven er basert på en kvalitativ metode. Det ble utført et innledende litteraturstudie og dokumentstudie, samt 14 semistrukturerte intervjuer. Tre av intervjuene var av generell karakter med nøkkelpersoner fra Statens vegvesen og de resterende 11 intervjuene var case-spesifikke med representanter fra byggherre og entreprenører. Masteroppgaven avgrenses til å studere E6 Helgeland Sør med Statens vegvesen som byggherre, et vegprosjekt underlagt lov om offentlige anskaffelser. Forskningen kartlegger gjennomføringen av konkurransepreget dialog og erfaringer fra prosessen ved vegprosjektet E6 Helgeland Sør. Studiet avdekker at Statens vegvesen har tatt i bruk prosedyren i kun seks norske vegprosjekt, til tross for at prosedyren har eksistert i markedet et tiår. Selv om erfaringene med bruk av konkurransepreget dialog er begrenset, viser casestudiet at prosedyren skaper verdi i form av tidlig interaksjon mellom aktørene, redusert risiko, optimaliserte løsninger og en helhetlig prosjektplanlegging. De semistrukturerte intervjuene identifiserer en rekke utfordringer ved prosedyren. Byggherre og entreprenør opplever blant annet krevende forhold ved tildelingskriteriene, en begrensende reguleringsplan, vekting av underkriterier og vurdering av endelig tilbud. Det blir lagt vekt på å drøfte hovedutfordringene for så å anbefale tiltak for å møte dem på en hensiktsmessig måte. Ved å kartlegge gjennomføringen av konkurransepreget dialog og fremlegge byggherrens og entreprenørenes erfaring, vil denne masteroppgaven forhåpentligvis bidra til å utvikle praksisen og bedre fremtidige prosjektresultater.