Regning i duodji: kulturell sensitivitet og fokus på matematikklæring i oppgaveutvikling

Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk ser på design av et kultursensitivt opplegg i regning i duodji og videreutvikling av denne for geometriundervisning i ungdomsskolen. Bakgrunnen er behovet samiske lærere har for matematikkopplegg laget for den samiske skolen. Studien er et design-studie der...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Steinfjell, Ann synnøve
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: NTNU 2017
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/2454615
Description
Summary:Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk ser på design av et kultursensitivt opplegg i regning i duodji og videreutvikling av denne for geometriundervisning i ungdomsskolen. Bakgrunnen er behovet samiske lærere har for matematikkopplegg laget for den samiske skolen. Studien er et design-studie der en oppgave har blitt utviklet med henblikk på å være kulturelt sensitivt, og oppgaven er utprøvd i en skoleklasse. Design-prosessen har bare gjennomgått et løp, så oppgaven er ikke ferdigdesignet. Etnomatematikk og geometri er fagområder i oppgaven og kritikk mot etnomatematikk brukt i skolesammenheng blir også tatt opp og brukt i oppgavedesignet. Samisk barneoppdragelse og hvordan denne kan påvirke skolegang er diskutert, og i lys av dette argumenterer oppgaven for å bruke etnomatematikk som grunnlag for matematikkundervisning. Matematikkundervisningen for samiske elever må gi elevene et like godt utgangspunkt for videre studier, og oppgaven bruker van Hiele-nivåer som metode for å videreutvikle oppgaven. Resultatet er en oppgave som kan brukes i grunnleggende regning i duodji, og konkluderer med at oppgaven og lignende kultursensitive oppgaver er viktige. Oppgaven med noe videre utvikling kan brukes til å dekke kompetansemål i matematikk for ungdomsskolen.