Sami Yusuf og den islamske pop-musikken: fra folkelig Muḥammad-fromhet til universell spiritualitet

De overgripende kulturelle endringer som preger det senmoderne samfunnet, som individualisering, demokratisering og spirituali­sering, har ført til endringer i det religiøse landskapet, og preger også ulike islamske diskurser. Spredning av religion og formuleringen av islamske diskurser skjer i sto...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Farstad, Mona Helen
Format: Article in Journal/Newspaper
Language:unknown
Published: Novus forlag 2017
Subjects:
Online Access:http://ojs.novus.no/index.php/DIN/article/view/1390
Description
Summary:De overgripende kulturelle endringer som preger det senmoderne samfunnet, som individualisering, demokratisering og spirituali­sering, har ført til endringer i det religiøse landskapet, og preger også ulike islamske diskurser. Spredning av religion og formuleringen av islamske diskurser skjer i stor grad på nye medier og digitale plattformer. De siste tiårene har vi sett at islamske vekkelsesbevegelser har inntatt pop-scenen og bruker aktivt nye medier for å markedsføre og spre sin musikk. Denne artikkelen tar for seg artisten Sami Yusuf, en sentral representant for den nye, islamske pop-musikken. Artikkelen vil analysere det reli­giøse budskapet som formidles gjennom Sami Yusufs musikk, sette det i en større kontekst og diskutere det i lys av forskning på religion og populærkultur i en senmoderne kontekst, glo­balisert islam og spiritualitet. Artikkelen peker i retning av at Yusufs konsept spiritique kan forstås som et forsøk på å utforme og uttrykke en transkulturell religiøsitet.