Hva bestemmer riggratene? : en empirisk analyse av faktorer som påvirket riggratene i Nordvest-Europa fra 1985-2013

I denne masterutredningen analyser vi hvilke drivere som har påvirket riggratene i Nordvest-­‐Europa i perioden 1985-­‐2013. Oppgaven bygger på Osmundsen, Skjerven og Rosendahls (2012A) analyse av riggmarkedet i Mexicogulfen. Vi har fått kontraktsdata fra IHS med oversikt over alle inngåtte kontrakt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nygård, Mats Ellingsen, Simonsen, Petter
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/11250/218604
id ftnorgehandelshs:oai:openaccess.nhh.no:11250/218604
record_format openpolar
spelling ftnorgehandelshs:oai:openaccess.nhh.no:11250/218604 2023-05-15T17:33:20+02:00 Hva bestemmer riggratene? : en empirisk analyse av faktorer som påvirket riggratene i Nordvest-Europa fra 1985-2013 Nygård, Mats Ellingsen Simonsen, Petter 2014 application/pdf http://hdl.handle.net/11250/218604 nob nob http://hdl.handle.net/11250/218604 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 Master thesis 2014 ftnorgehandelshs 2021-10-19T20:05:22Z I denne masterutredningen analyser vi hvilke drivere som har påvirket riggratene i Nordvest-­‐Europa i perioden 1985-­‐2013. Oppgaven bygger på Osmundsen, Skjerven og Rosendahls (2012A) analyse av riggmarkedet i Mexicogulfen. Vi har fått kontraktsdata fra IHS med oversikt over alle inngåtte kontrakter i perioden. Ved bruk av de økonometriske modellene fast-­‐ og tilfeldig effekt, analyserer vi dataene for å studere hva som påvirker riggratene i Nordvest-­‐Europa. Viktige faktorer i analysen er oljepris, boreriggmarkedets utnyttelsesgrad, kontraktslengde, ledetid og riggspesifikasjoner. Våre resultater viser at prisen på olje har en påvirkning som tilsier at en 10 % økning i oljeprisen, vil gi en 5 % og 6 % økning i dagrater for henholdsvis flyterigger og Jack-­‐Up. Videre viser våre analyser at vanndybdekapasitet ikke utgjør en signifikant forskjell på oppnådd dagrate i Nordvest-­‐Europa. I tillegg viser kontraktspesifikke variabler som kontraktlengde, ledetid og utnyttelsesgrad tegn på markedsmakt hos riggselskapene i Nordvest-­‐Europa. Vi argumenterer for at dette kan skyldes inngangsbarrierer på norsk sokkel. Borerigger som er klassifisert med godkjenning for norske farvann, oppnår en premie på 30 %. Resultatene er diskutert med riggselskapene North Atlantic og COSL. nhhmas Master Thesis North Atlantic NHH Brage Open institutional repository (Norwegian School of Economics)
institution Open Polar
collection NHH Brage Open institutional repository (Norwegian School of Economics)
op_collection_id ftnorgehandelshs
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
spellingShingle VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
Nygård, Mats Ellingsen
Simonsen, Petter
Hva bestemmer riggratene? : en empirisk analyse av faktorer som påvirket riggratene i Nordvest-Europa fra 1985-2013
topic_facet VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212
description I denne masterutredningen analyser vi hvilke drivere som har påvirket riggratene i Nordvest-­‐Europa i perioden 1985-­‐2013. Oppgaven bygger på Osmundsen, Skjerven og Rosendahls (2012A) analyse av riggmarkedet i Mexicogulfen. Vi har fått kontraktsdata fra IHS med oversikt over alle inngåtte kontrakter i perioden. Ved bruk av de økonometriske modellene fast-­‐ og tilfeldig effekt, analyserer vi dataene for å studere hva som påvirker riggratene i Nordvest-­‐Europa. Viktige faktorer i analysen er oljepris, boreriggmarkedets utnyttelsesgrad, kontraktslengde, ledetid og riggspesifikasjoner. Våre resultater viser at prisen på olje har en påvirkning som tilsier at en 10 % økning i oljeprisen, vil gi en 5 % og 6 % økning i dagrater for henholdsvis flyterigger og Jack-­‐Up. Videre viser våre analyser at vanndybdekapasitet ikke utgjør en signifikant forskjell på oppnådd dagrate i Nordvest-­‐Europa. I tillegg viser kontraktspesifikke variabler som kontraktlengde, ledetid og utnyttelsesgrad tegn på markedsmakt hos riggselskapene i Nordvest-­‐Europa. Vi argumenterer for at dette kan skyldes inngangsbarrierer på norsk sokkel. Borerigger som er klassifisert med godkjenning for norske farvann, oppnår en premie på 30 %. Resultatene er diskutert med riggselskapene North Atlantic og COSL. nhhmas
format Master Thesis
author Nygård, Mats Ellingsen
Simonsen, Petter
author_facet Nygård, Mats Ellingsen
Simonsen, Petter
author_sort Nygård, Mats Ellingsen
title Hva bestemmer riggratene? : en empirisk analyse av faktorer som påvirket riggratene i Nordvest-Europa fra 1985-2013
title_short Hva bestemmer riggratene? : en empirisk analyse av faktorer som påvirket riggratene i Nordvest-Europa fra 1985-2013
title_full Hva bestemmer riggratene? : en empirisk analyse av faktorer som påvirket riggratene i Nordvest-Europa fra 1985-2013
title_fullStr Hva bestemmer riggratene? : en empirisk analyse av faktorer som påvirket riggratene i Nordvest-Europa fra 1985-2013
title_full_unstemmed Hva bestemmer riggratene? : en empirisk analyse av faktorer som påvirket riggratene i Nordvest-Europa fra 1985-2013
title_sort hva bestemmer riggratene? : en empirisk analyse av faktorer som påvirket riggratene i nordvest-europa fra 1985-2013
publishDate 2014
url http://hdl.handle.net/11250/218604
genre North Atlantic
genre_facet North Atlantic
op_relation http://hdl.handle.net/11250/218604
_version_ 1766131810078556160